La plantilla de jutges s'ampliarà al llarg d'aquest any Catalunya. El govern espanyol crearà 91 places de jutge durant el 2026 d’un total de 500 a Espanya. Aquestes noves places són per reforçar els tribunals d’instància, audiències provincials i el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. El conseller de Justícia, Ramon Espadaler, ha valorat “molt positivament” la decisió del govern central, un acord que permetrà que Catalunya passi de les 870 unitats judicials que té actualment a 961 el 2026. Per la seva part, el Ministeri de Justícia ha subratllat que es tracta de l'ampliació més gran de la planta judicial en un any de la història, i ha argumentat que és possible gràcies a la Llei d’Eficiència del Servei Públic de Justícia, ja que permet crear una plaça judicial sense crear un jutjat complet. Amb aquesta ampliació, la plantilla a Catalunya augmentarà un 10,5%.
De les 91 noves places que es crearan a Catalunya 73 seran per a tribunals d’instància, 17 per a audiències provincials (14 per a Barcelona i 3 per a Girona) i una per al TSJC. Entre els tribunals d’instància que es veuran reforçats hi ha els de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Gavà, Terrassa, Girona, Lleida, el Vendrell, Valls i Manresa. Espadaler ha valorat positivament la magnitud d’aquest increment de places, detallat en un Reial decret, i ha recordat que en els darrers 10 anys se’n van crear a Catalunya un total de 65, i que només aquest any se’n crearan 91, 24 més que les 67 de l’acord “de mínims” en el marc de la comissió bilateral Estat-Generalitat celebrada a finals del 2024. La creació de noves places, ha destacat el conseller, beneficiarà “totes les jurisdiccions”, entre les quals ha enumerat la civil, la penal, la mercantil, la social, la de VIDO i les mixtes, ja que fins ara l’increment s’havia centrat en la jurisdicció penal i en l’àmbit de Barcelona i els partits judicials dels voltants pel fenomen de la multireincidència.
El conseller Espadaler ha afegit que el que més interessa ara és atendre aquelles seccions dels tribunals d’instància que tenen més temes acumulats i que, per tant, tarden més temps a resoldre’ls, un fet que impacta negativament en tots els àmbits de la vida de les persones. En segon lloc, ha assenyalat que s’atendran totes les jurisdiccions i tots els territoris, i que es farà a tots els nivells, ja que no tindria sentit reforçar la planta judicial dels tribunals d’instància sense dotar de més eines les Audiències Provincials i el TSJC.
La plantilla de jutges augmentarà un 10,5%
La Llei d’Eficiència del Servei Públic de Justícia permet crear una plaça judicial per uns 100.000 euros, pels 500.000 que costa crear un jutjat tradicional. La creació de 500 unitats judicials projectades per al 2026 tindrà un cost de 55,7 milions d’euros, mentre que amb l’anterior sistema hagués costat 260 milions. Del total de 500 noves places per a tot el país, 363 seran per als tribunals d’instància, dues per al Tribunal Central d’Instància, i 85 per a òrgans col·legiats com les audiències provincials (71), els tribunals superiors de justícia (7), l’Audiència Nacional (4) i el Tribunal Suprem (3). Les 50 restants seran per a places d’adscripció territorial, destinades a un lloc concret, però que es poden moure en funció dels canvis en les càrregues de treball en els seus tribunals.
En total, la planta judicial actual, que compta amb 5.876 places, creixerà un 8,5% en només un any a l’Estat i un 10,5% a Catalunya. El Ministeri ha remarcat també que la distribució de les noves places s’ha realitzat atenent criteris objectius com la litigiositat i la població de cada comunitat autònoma, i tenint en compte els informes de càrrega de treball del Consell General del Poder Judicial i les propostes de les mateixes comunitats amb la competència transferida i dels tribunals superiors de justícia. Andalusia, Catalunya, Madrid i País Valencià seran els territoris amb més places.