Madrid acusa un greu problema amb el transport públic, que s’agreuja en el cas del metro, que cada dia viu un Vietnam en les hores punta, quan centenars de persones s’amuntonen en les andanes intentant entrar en un dels combois, una situació que s’ha agreujat amb el pas dels anys i que ara, amb algunes línies afectades per les obres, encara és més preocupant. Davant aquesta situació, l’Ajuntament de Madrid, que lidera el popular José Luis Martínez-Almeida, ha recuperat la figura de “l’empenyedor”, personal que opera en les estacions per ajudar que els viatgers entrin de pressa en els vagons i s’aprofiti al màxim la capacitat de cada tren, especialment en les estacions amb grans problemes de mobilitat, com Gregorio Marañón, Callao o Nuevos Ministerios. Són 120 els treballadors que el consistori madrileny ha desplegat per gestionar i redirigir el volum de passatgers, coneguts popularment com a “empenyedors”, tot i que des de l’ajuntament reneguen d’aquest nom i els anomena “caps de sector”, que formen part de la plantilla i treballen per millorar la mobilitat i facilitar l’accés als vagons, però sense tocar físicament als passatgers. Aquestes persones es coordinen perquè els viatgers ocupin al màxim espai possible dins del vagó, cridant frases com “entren, passin” per animar la gent a desplaçar-se dins del vagó i pujar-hi fins i tot quan està molt ple. Aquests empleats també controlen l'entrada a les andanes i impedeixen que accedeixi més gent quan aquestes es troben abarrotades.
La figura de l’empenyedor al Japó
La figura de l’empenyedor és habitual en altres ciutats, especialment són coneguts els que operen al metro del Japó, anomenats Oshiyas. Són homes que porten amb vestit, gorra i guants blancs i que són els encarregats d’empentar als viatgers de Tòquio, on es mouen diàriament uns 8,3 milions de passatgers. La seva figura és fins i tot un espectacle que atrau els turistes a primera hora del matí en les estacions d’Ueno, Shinjuku o Okachimachi. Aquest ofici és força respectat al Japó i tradicionalment ha estat una feina per a estudiants a temps parcial o persones que busquen una primera feina. La paraula Oshiya prové del verb japonès osu (empènyer) i el sufix -ya que indica professió o línia de treball. Històricament, el concepte d’empènyer persones en transports massius no és exclusiu del Japó, ja que a Nova York fa un segle existiren figures similars anomenades “empacadors de sardines”, encara que amb mètodes més agressius, que van ser eliminats el 1930.
Com a sardines en llauna és precisament com se senten alguns dels usuaris del metro madrileny, segons denuncien a les xarxes socials, que van plenes de denúncies i queixes a causa del caos i les aglomeracions. Trens i andanes abarrotades, especialment a la Línia 6, que està parcialment tancada entre Moncloa i Legazpi per obres de renovació que duraran fins al desembre. Això ha provocat transvasaments massius de passatgers a altres línies i autobusos llançadora que també van saturats, generant esperes excessives i una sobreocupació extrema. Els usuaris reporten llargues esperes en andanes plenes, amb estacionaments de trens prolongats, cosa que retarda els trajectes i dificulta arribar als destins a temps. Molts manifesten més estrès i malestar per la manca d’espai, condicions claustrofòbiques i sensació d’inseguretat en no poder accedir al metro després d’esperar diverses unitats de tren. Els usuaris manifesten també indignació per pagar abonaments mensuals per després patir retards i viatges en condicions indignes d’amuntegament i manca de comoditat.
Crítiques de l’oposició
Els empenyedors de Madrid no porten vestit, sinó armilles grogues, i no han passat desapercebuts en les andanes de les estacions del suburbà de la capital de l’estat. Estan actuant des del passat setembre per organitzar el fluix de viatgers davant les aglomeracions que es produeixen derivades del tancament parcial de la línia 6 i de les obres que es realitzen en superfície. Alguns usuraris i també grups polítics municipals han criticat la mesura. El secretari general del PSOE-M, Óscar López, qualifica la situació del Metro a Madrid aquestes setmanes de “tortura diària” per als madrilenys, mentre que el ministre de Transports, Óscar Puente, ha difós vídeos mostrant limitacions d’accés a Nous Ministeris per part del personal de Metro. També la portaveu de Mas Madrid, Manuela Bergerot, ha denunciat el caos del transport madrileny, del que culpa al govern d'Isabel Díaz Ayuso.
Una figura ja emprada en el passat
Però la figura de "l’empenyedor" no és nova al metro de Madrid, i ja va existir en el passat, encara que no amb tanta presència ni en la forma actual. L’any 2017, durant el tancament de la línia 8 i l’augment de viatgers a la línia 4, es va implementar puntualment un personal dedicat a facilitar l’entrada de passatgers als vagons, conegut aleshores també com a “col·locadors” o “empenyedors”. La seva funció era ajudar que els passatgers pugessin als trens, fins i tot tocant-los lleugerament per ajudar-los a acomodar-se, especialment a les estacions amb molta demanda. Metro de Madrid també recorda que aquesta figura de personal a les andanes per millorar la mobilitat no és nova i ja ha estat utilitzada en situacions excepcionals com concerts o partits de futbol en estacions específiques.
Al metro de Barcelona no existeix aquesta figura de l'empenyedor, però sí a l'estació de Provença, de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), sí existeix un sistema de control i gestió del fluix de viatgers que inclou barreres de control d'accessos i personal específic que es dedica a supervisar l'accés a les andanes. Aquesta estació és un important intercanviador amb el Metro de Barcelona (línies 3 i 5) i compta amb mesures per gestionar la gran afluència d’usuaris, com barreres d’andana en una de les andanes per protegir els viatgers durant les hores punta.