La nova llei de Formació Professional, que el govern espanyol de Pedro Sánchez va aprovar la setmana passada en Consell de Ministres, necessita "desenvolupar al màxim" el concepte de dualitat avançada per estrènyer la relació entre centres formadors i empreses i així "assegurar el futur d'aquest model formatiu".

Aquesta és la principal conclusió d'un debat sobre el futur de la Formació Professional celebrat en a l'Instituto Coordenadas de Governança i Economia Aplicada, que ha tingut en compte els resultats satisfactoris obtinguts pels principals operadors del sector.

La consultora independent Strategik B&M Consultoria va publicar en juliol un rànquing dels millors centres d'FP d'Espanya, en el que el top 10 apareix compost per Cesur, Medac, Ilerna, implica, CES, Oceà Atlàntic, ICSE, Amusal, Claudio Galeno i CD. De fet, els tres primers assoleixen cotes d'excel·lència en els paràmetres d'oferta de titulacions/graus, en dual presencial/online, i en instal·lacions tecnicoacadèmiques. Per la seva part, Cesur és el líder en els tres conceptes.

El futur de l'FP

La nova llei elaborada per l'Executiu concedeix màxima importància al model de formació a dos escenaris complementaris, el centre acadèmic i l'empresa. Els experts de l' l'Instituto Coordenadas coincideixen en aquest aspecte en assenyalar que "el factor dual, la simbiosi de formació en l'àmbit acadèmic i en l'empresarial, serà determinant per establir l'èxit d'aquesta llei i de tot el sistema de formació professional en els propers anys".

Segons el seu parer, "el futur de la formació professional s'escriurà en clau dual". "La nova llei no té cap altra opció que assegurar que aquest diàleg es faci cada vegada més intens i eficaç. La dualitat ha de generalitzar-se i fer-se rutinària en l'àmbit de la formació professional".

El projecte de llei aprovat pel Ministeri d'Educació estableix que el període de formació en les empreses ha d'estar entre el 25% i el 35% del temps total de formació dels estudiants i que les empreses assumeixin fins al 20% dels continguts formatius i d'aprenentatge.

Per tant, la dualitat es generalitza i amara tot el model formatiu per apropar els estudiants al mercat laboral. Tanmateix, els analistes de l' l'Instituto Coordenadas consideren que "el veritablement prometedor de cara al futur de la formació professional és que s'estableixi un nivell de dualitat avançada, en el que el percentatge de formació que es rep en l'àmbit empresarial és entre el 35% i el 50% del total de la formació i que sigui el centre de treball el que proporcioni fins al 40% dels mòduls formatius".

"Si s'aconsegueix aquest nivell d'interactuació entre el centre de formació i el centre de treball s'haurà fet un pas de gegant en el futur de la formació professional", estimen els experts. Un altre element determinant per a ells és la figura del tutor dual del centre de formació i la del tutor dual del centre de treball, ja que "són els que determinen el nivell d'èxit del model formatiu als dos escenaris, mantenint la responsabilitat del centre educatiu en la qualificació final de l'estudiant."

El camí de l'èxit

En aquest sentit, el vicepresident executiu de l'Instituto Coordenadas, Jesús Sánchez Lambás, va assenyalar en un comunicat que "en la formació professional no hi ha cap altre camí d'èxit que assegurar una simbiosi perfecta entre el que s'aprèn en el centre de formació i el que s'aprèn al centre de treball; entre una formació bàsica rigorosa i sistemàtica i la sempre canviant demanda de les empreses" perquè "ambdós intervenen de forma decisiva en el model i no pot existir l'un si l'altre".

A més, va subratllar que el recent rànquing de Strategik demostra "la solidesa de l'oferta formativa privada" a Espanya i que "hi ha centres molt qualificats on els joves poden assegurar l'èxit" de la seva formació.