Un estudi d'Òmnium Cultural apunta un desig majoritari entre els joves de més suport públic a fomentar la cultura en català. Així ho recull un informe, promogut per l'Escola de Formació Guillem Agulló, que és una conclusió d'un total de 1.500 entrevistes d'entre 18 i 34 anys d'arreu dels Països Catalans. L'informe desprèn un interès entre els joves cap a la cultura catalana com un espai d'entreteniment (un 89% dels enquestats), d’informació (un 81,9%) i d’educació (un 74%). De fet, també posa en relleu que el 75% llegeix més d'un cop a la setmana, fins i tot per sobre del consum de pòdcasts o videojocs. 

Els joves, per això, reclamen més cultura en llengua catalana, sobretot en dos àmbits clau per al jovent, com són els videojocs (on un 56,2% dels enquestats creuen que manca espai per a la llengua catalana) i en el del cinema (un 52,13%). En canvi, sí que es considera que a Catalunya hi ha prou ràdio (60,2%), llibres (58,1%) i teatre (54,7%). Ara bé, l'informe assenyala que hi ha desigualtat territorial en l'accés a la cultura: només el 53,1% dels joves de zones rurals diuen estar satisfets amb la seva vida cultural, en comparació amb el 62,6% dels joves que viuen en entorns urbans.

Xarxes socials, com a contingut més freqüent

Les activitats culturals més freqüents són veure continguts a les xarxes socials (72%) i escolar música (69%). Per contra, les menys freqüents són escoltar pòdcasts, jugar a videojocs i escoltar la ràdio. En l'espai digital, YouTube és la plataforma preferida dels joves, seguida de TikTok, mentre X i Telegram són "residuals": només un 25% dels joves les consumeix i tenen un perfil més masculí. En el cas dels mitjans audiovisuals, el 31,2% diu no veure cap canal de televisió habitualment i el més vist és Antena 3, mentre els canals autonòmics ocupen el segon lloc. Sobre les plataformes, Netflix és la més popular: el 74,7% dels enquestats en fa ús.

 

Ara bé, els joves catalans també consideren que el preu és un "fre estructural" per a l'accés a la cultura, ja que un 64,1% dels joves ho considera "massa car" i el 21,3% no ha anat mai a activitats com el teatre o musicals. De fet, l'activitat per la qual els joves pagarien més diners són els concerts i festivals, amb menys de 50 euros. Pel que fa als museus i exposicions, un 21,7% creu que hauria de ser gratuït, mentre que un 28,6% considera que hauria de valdre menys de 28,6%.  De fet, el 50,3% dels joves també consideren que el cinema hauria de valdre menys de 10 euros. Això sí, les persones amb ingressos superiors als 2000 euros són les que més assisteixen més d’una vegada al mes a activitats culturals presencials.

En la presentació de l'informe, el president d'Òmnium Cultural, Xavier Antich, ha demanat "tornar a agitar culturalment el país". "És urgent tornar a emplaçar el sector cultural, públic i privat, i totes les institucions per donar resposta a un clam que és nítid i clar: els joves volen més cultura, la volen en català la volen arreu del territori i necessiten poder-hi accedir sense barreres econòmiques", ha insistit. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!