Renfe ha denunciat aquest dimarts que durant 2020 ha interposat un miler de denúncies per intrusions per fer grafitis, presents en un 80% dels combois de Rodalies. Per fer-ho, però, lluny de formalismes, la companyia ha enviat un comunicat als mitjans molt ironic, en què explicava que el col·lectiu grafiter "ajudarà a Renfe a netejar les pintades als trens de Rodalies" i demanava disculpes als viatgers.

"En un acte d’altruisme, solidaritat, empatia, etc. (ens falten adjectius per expressar aquest acte de gratitud i benevolència per la seva part), el col·lectiu grafiter s’ha ofert a Renfe per netejar les pintades. El que si que han demanat és un justificant de desplaçament i que les tasques es desenvolupin en horari diürn, sempre són molt curosos amb les restriccions de mobilitat i l’horari del toc de queda", explica inicialment el comunicat enviat per Renfe.

Tot i això, unes línies després, la companyia informa amb un gran sarcasme que aquesta informació és falsa i lamenta el vandalisme als trens: "Malauradament tota la informació anterior no se la creu ningú, el que si és una realitat és la xacra que suposen els grafitis pels ciutadans i particularment pels serveis de Rodalies de Catalunya".

La realitat del vandalisme

La realitat no fa gràcia. Renfe va interposar el 2020 un miler de denúncies per intrusions per fer grafitis,que afecten un 80% dels combois de Rodalies. La neteja d'aquests trens va pujar a 6,5 milions d'euros l'any passat i en total es van netejar 68.000 metres quadrats. A més, assegura que cada tren ha estat pintat set vegades.

rodalies grafitti

Imatge: Renfe

La companyia ha lamentat que els grafiters "impedeixen a Renfe operar amb normalitat" ja que obliguen a alterar la programació dels recorreguts per organitzar la retirada de la pintada i deixar el tren immobilitzat més temps del previst.

"Els clients pateixen directament els trens vandalitzats amb pintades. Sensació “d’efecte túnel” durant tot el trajecte, retards i trens suprimits per manca de visibilitat o pintades als elements de seguretat que impedeixen la circulació i l’olor d’aquest producte químic és molt molest pels viatgers, entre d’altres", lamenta l'empresa en un comunicat.