S'ha acabat trobar anuncis a les xarxes socials sobre cerques que s'han fet a Internet, prèviament. Instagram i Facebook hauran de deixar de recopilar les dades dels usuaris per oferir-los publicitat personalitzada basada en el seu comportament. La Junta Europea de Protecció de Dades (JEPD) va anunciar aquest dimarts que ha demanat a l'entitat que regula la protecció de dades d'Irlanda, on està la seu de Meta—matriu de les dues xarxes socials—que d'aquí a dues setmanes ja no es permeti en ambdues plataformes "tot tractament de dades personals amb finalitats publicitaries basada en el comportament". Així doncs, això suposarà que Instagram ja no podrà ensenyar anuncis de coses que hem buscat prèviament a Internet. 

La decisió d'Europa suposa un gran cop per a Meta, que basa gran part del seu negoci en la captació i l'anàlisi de dades a partir de la interacció entre milions de persones a les seves xarxes socials per recopilar informació i oferir així els anuncis personalitzats de forma molt concreta. Segons denuncia la Unió Europea aquest mecanisme va en contra del que especifica el Reglament Europeu de Protecció de Dades (RGPD).

Multa diària per a Meta

La petició de posar fi aquesta pràctica de Meta ha arribat a petició de Noruega—país fora de la UE—. El juliol passat, l'Autoritat Noruega de Protecció de Dades ja va demanar a Meta que deixés de recopilar les dades de les cerques per enviar-los aquesta publicitat personalitzada, com l'empresa no ha obeït, el país nòrdic li imposa una multa diària de 85.000 euros des del mes d'agost, que va caducar aquest dimarts.

L'ordre d'Europa es va comunicar a l'empresa de Mark Zuckerberg aquest dilluns, coincidint amb el dia que Meta va anunciar la intenció d'oferir versions de pagament, sense publicitat, d'Instagram i Facebook. Meta va anunciar que a partir de novembre començarà a Europa una opció de pagament per a aquestes dues aplicacions a canvi de poder usar-les sense publicitat. En un comunicat, la companyia va especificar que el preu d'aquesta opció—que inclou les dues xarxes— serà de 9,99 euros al mes en web i 12,99 en l'aplicació telefònica, i que s'aplicarà a la Unió Europea, Suïssa i l'Espai Econòmic Europeu. Tanmateix, el comunicat emès per la companyia no fa referència a Whats App, propietat igualment de Meta i una de les més populars en el continent europeu (en molta major mesura que els Estats Units).

La nova opció de pagament s'implanta "per complir amb les regulacions europees en desenvolupament", encara que subratlla que continuarà advocant "per una internet amb suport publicitari", per la qual cosa en l'espai europeu les dues opcions -de pagament i gratuïta amb publicitat- estaran disponibles.