El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat la seva intenció de demanar “l’activació de l'UME (Unitat Militar d'Emergències)” de l'exèrcit espanyol per tal que pugui ajudar en els treballs de control i extinció del foc de la Bisbal d’Empordà. Ho ha anunciat en una roda de premsa durant la seva visita a les obres de modernització del regadiu de la Conca de Tremp, des d'on també ha definit l'incendi com “de dimensions importants”, tot recordant que “continua actiu”. L'activació definitiva l'UME està pendent que el president de la Generalitat ho hagi sol·licitat a la ministra de Defensa, Margarita Robles. A més a més, Illa ha agraït als serveis d’emergència la feina que estan fent i ha demanat a la ciutadania “i especialment a la de l’àrea metropolitana de Barcelona” que té per costum anar a l’Empordà a passar el cap de setmana, “que no hi vagin fins que no es rebin les indicacions que es pot fer amb seguretat”. “Poden haver talls de carreteres i dificultats per a les persones”, ha avisat.
Per la seva part, l'inspector en cap dels Bombers de Generalitat, David Borrell, ha explicat que han demanat el reforç de l'UME “no tant per incendi de la Bisbal com perquè, davant la simultaneïtat, es pugui reaccionar ràpidament”. “No és que no puguem donar resposta”, ha volgut matisar. En les seves declaracions, el president ha afegit que els serveis de l’UME se sumaran als treballs que ja s’estan fent. A banda de l'incendi que crema a l'entorn del massís de les Gavarres, aquest divendres també crema un foc forestal a Vilademuls, al Pla de l'Estany, que ha obligat a confinar la població de la zona de Vilavenut (Fontcoberta) i Palol de la Farga (Cornellà de Terri).
Els Bombers treballen en els dos flancs de l'incendi de la Bisbal per evitar l'afectació potencial de 10.000 hectàrees a la zona de les Gavarres. David Borrell ha assegurat que en aquests moments els Bombers volen prioritzar el flanc dret —la banda de Santa Cristina d'Aro— perquè és el que els complicarà "moltíssim" les feines d'extinció dissabte quan entri la marinada. Ara per ara, el vent ve de tramuntana, amb ratxes de fins a 50 km/h, i dificulta les tasques d'extinció, provocant algun focus secundari. L'incendi ja afecta una superfície de 1.200 hectàrees i hi ha destinades 42 dotacions terrestres i onze d'aèries —amb helicòpters bombarders i avions de vigilància i atac— amb 225 bombers.
Demana a la ciutadania que faci cas de les recomanacions
Més enllà de l'ajuda de l'UME, Illa ha demanat a la ciutadania “que facin cas estricte de les recomanacions que es fan des de Protecció Civil i Bombers”. Després de requerir que s'evitin els desplaçaments cap a l'Empordà, ha demanat que es "respecti l’ordre de confinament i que, davant de qualsevol incidència, truquin als telèfons d’emergències". El foc ha obligat a desallotjar la urbanització Vall Repòs de Santa Cristina d'Aro i a confinar Calonge i Sant Antoni, Castell d'Aro, Platja d'Aro i s'Agaró, Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura, Forallac, la Bisbal d'Empordà, Llagostera i Santa Cristina d'Aro. Segons Protecció Civil, ara mateix hi ha més de 12.000 veïns confinats.
ℹ🔥 Es demana posposar els desplaçaments des de l’Àrea Metropolitana cap a la Bisbal d’Empordà i Vilavenut per no dificultar les tasques d’extinció dels incendis forestals actius
— Trànsit (@transit) July 3, 2026
Seguiu les indicacions dels serveis d’emergència. #ProteccióCivil #Bomberscat #AlertaCat #INFOCAT pic.twitter.com/KndI4ibtwr
