Més de 300 persones, la majoria de Catalunya, denuncien greus defectes estructurals en els pisos llogats per Anticipa. Aquesta empresa ―que va gestionar els actius immobiliaris de CatalunyaCaixa després de la fallida de l'entitat bancària― comercialitza una part dels immobles que té en propietat el fons inversor Blackstone a través del portal Alquilovers. Humitats, fuites d'aigua, vitroceràmiques inservibles, calefacció espatllada o mobiliari corcat són alguns dels problemes que els nous inquilins asseguren que es troben al cap de poc temps d'accedir als habitatges. 

"No pagar va ser la meva forma de protesta", explica Bibiana Vidal, una veïna de Calafell de 49 anys amb problemes de mobilitat. El primer cop que va entrar per la porta del seu nou apartament se'l va trobar completament inundat. Aquesta va ser la primera d'un total de 55 incidències a les quals va haver de fer front. Vidal tampoc va rebre mai la clau de la porteria ni del pàrquing que ―com la resta de veïns― havia pagat amb el lloguer del pis. A més, va haver de conviure amb humitats diverses, sense calefacció ni aire condicionat durant almenys un any.

Anticipa Anton Rosa Jordi Jon Pardo

Davant "les negatives i constants evasives" per part d'Anticipa per fer-se càrrec de la reparació dels desperfectes, Bibiana Vidal va crear el juliol del 2016 una de les plataformes d'afectats encara actives. Des d'aleshores, centenars de persones han deixat constància de la seva experiència amb els pisos comercialitzats a través d'Alquilovers. "Hem impedit que molta gent passi pel mateix que nosaltres", explica la veïna, en referència a les múltiples mostres d'agraïment de persones que ―almenys― s'ho van pensar dues vegades abans de firmar el contracte amb l'empresa.

El portal Alquilovers té una gran presència a les xarxes socials i el seu gran reclam és que el client no ha de pagar comissions d'agència i que el preu ja inclou les despeses fixes de comunitats i l'impost sobre béns immobles. Per tal de poder accedir al pis, els inquilins han de presentar extractes bancaris del seu compte corrent i algun comprovant que confirmi que tenen un contracte laboral en vigor i han de donar d'alta la llum i l'aigua.

Tres mesos sense aigua calenta ni calefacció

Una altra de les afectades és l'Alicia Ríos. Aquesta jove assegura que va estar gairebé tres mesos sense aigua calenta ni calefacció. "Un pèrit ens va confirmar que l'habitatge era inhabitable", explica Ríos, que compartia una casa a Vallirana amb dues persones més. Entre la reparació de la caldera i arreglar els desperfectes causats per diverses fuites d'aigua i altres incidències, la jove diu que s'ha gastat més de 2.500 euros de la seva butxaca.

Les reparacions incloses en el contracte van a càrrec de Caser Seguros, que contracta empreses més petites per realitzar la feina. Els afectats denuncien la lentitud de les gestions, ja que els tècnics no poden arreglar cap avaria fins que s’aprovi el pressupost i rebin el pagament per part de la companyia arrendadora. També asseguren que en alguns dels casos ni Alquilovers ni Anticipa han volgut responsabilitzar-se dels desperfectes, al·legant que el contracte no cobreix aquest tipus d'afectacions perquè no són essencials per a l'habitabilitat, fet que obliga els inquilins a pagar les reparacions.

A més dels desperfectes, diversos arrendataris s'han vist obligats a saldar antics deutes amb la comunitat o a pagar fins a 800 euros per poder donar d'alta els subministraments. En la majoria de casos, ni el portal ni el gegant empresarial s'han fet càrrec d'aquestes quantitats no pagades, segons expliquen els afectats.

Desnonament per impagament

Davant aquesta situació alguns inquilins han decidit reclamar la quantitat extra abonada i inclús s'han negat a continuar pagant el lloguer fins que la companyia es fes càrrec del deute. La majoria dels casos han acabat amb una demanda de desnonament per impagament, segons els afectats. Per evitar aquest extrem, alguns dels arrendataris han optat per acceptar l’ultimàtum que presumptament els ofereix Anticipa a través de "gestors autoritzats" com Adgest-Managers o Wallner Group, una empresa que es dedica a "recuperar immobles": deixar el pis en un període lleugerament superior a les dues setmanes a canvi de la condonació total del deute.

Anticipa Anton Rosa Jordi Jon Pardo

Míriam Duran és una de les afectades que més s'ha implicat en la causa. Aquesta mare de 42 anys va llogar amb les seves dues filles menors un pis a Santa Coloma de Gramanet amb Alquilovers. El sou que guanyava treballant en un menjador social no va ser suficient per cobrir els gairebé 400 euros que va haver de pagar per poder donar d'alta els subministres i les despeses dels múltiples desperfectes de la casa. "Amb el que ens van cobrar vam fer fallida tot el mes. Aquests pisos no haurien de llogar-se d'aquesta manera", assenyala Duran.