La construcció d'un nou túnel de Ferrocarrils entre el Vallès i Barcelona, que enllaçaria Sant Cugat amb la capital catalana, ja està més a prop. La consellera de Territori, Ester Capella, ha explicat aquest divendres que el Govern encarregarà els pròxims mesos un estudi per construir el túnel que permetria donar resposta a la futura demanda davant la "saturació" de l'actual infraestructura. Capella ha detallat que l'obra tindria un cost 900 milions d'euros i permetria reduir el trajecte en 15 minuts entre Sabadell i Terrassa i Barcelona. Sobre la taula hi ha dues opcions, les que semblen més probables, que és un túnel que arribi a Plaça Catalunya o fins a Arc del Triomf passant per Lesseps. 

El cost de l'estudi serà de dos milions d'euros aproximadament, i entre els terminis de licitació i aprovació es portaria a terme en un període "no inferior a dos anys". El projecte també inclouria un nou intercanviador ferroviari al centre de Barcelona amb FGC, Metro i Rodalies, el que suposarà una "nova porta d'entrada" a la capital catalana des del Vallès, segons ha destacat la titular de Territori.

Avantatges del nou túnel

Un dels principals avantatges de la construcció del nou túnel seria reduir el temps de viatge, però també suposarà multiplicar per 2,5 la capacitat actual de transport, el que suposarà passar de 60 a 150 milions de viatgers a l'any. Tanmateix, el projecte de construir un segon túnel de Ferrocarrils entre el Vallès i Barcelona no és nou, sinó que ja es va plantejar fa quatre anys en el pla estratègic de FGC fins al 2030 davant l'increment de la demanda en l'actual corredor. Ara, la pràctica recuperació dels viatgers després de la pandèmia i la introducció de 15 nous trens a la línia, fins a arribar als 24 en hora punta, "dona poc marge de millora", segons la consellera. "La saturació restarà atractiu", ha advertit.

Connexió de les línies Vallès i Llobregat-Anoia d'FGC

El mes de juny d'enguany, el Departament de Territori va adjudicar, per un import de 300 milions d'euros, l'obra principal per connectar les línies Llobregat - Anoia i Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). El nus comunicatiu, que travessarà Barcelona, inclou la construcció d'un túnel de quatre quilòmetres i tres noves estacions. A més, se'n reformaran dues de ja existents. Els treballs s'han adjudicat amb un termini d'execució de prop de cinc anys, amb la previsió que comencin a finals d'estiu. Sumant-hi la inversió de les tasques de desviament de serveis que estan en marxa i la resta de projectes impulsats, l'actuació comportarà una inversió global de més de 400 milions, segons informa l'executiu català.