La tragèdia hauria pogut ser molt més gran si l’atzar —la investigació haurà d’aclarir si és atzar o alguna cosa més— de la caiguda del mur de contenció que va provocar el xoc i el descarrilament del tren de la línia R4 de Rodalies a Gelida hagués passat en un lloc més complicat per a l’arribada dels serveis d’emergència. Ho ha explicat aquest matí el sotsinspector dels Bombers, Joan Rovira, assegurant que l’arribada ràpida d’efectius en aquesta zona de l’Alt Penedès, entre Sant Sadurní i Gelida, va evitar que el nombre de víctimes mortals fos més gran. L’accident, després del xoc i el descarrilament del tren, s’ha saldat amb una víctima mortal, un jove de 28 anys de Sevilla, maquinista en pràctiques, i també diversos ferits, cinc d’ells molt greus, i altres de menys greus i lleus. Però la desgràcia hauria pogut ser encara més gran. Sense dir-ho explícitament, el cap operatiu dels Bombers a la zona es referia a la vida del maquinista titular d’aquest tren de Rodalies que feia la ruta entre Sant Vicenç de Calders i Manresa que, quan va passar per aquesta zona, a tocar de Gelida i de l’AP-7, un mur de contenció de la via, pensat per evitar esllavissades, va cedir i va acabar al mig de la via, causant un impacte brutal. L’arribada ràpida a la zona d’efectius d’emergència i sanitaris de diversos punts de l’àrea metropolitana va ser clau. A més de la persona morta, el conductor va quedar atrapat.

La situació era molt crítica. Tant el tren com el mur eren inestables i es va haver de treballar, en paral·lel, per assegurar la zona i evitar un perill afegit per als Bombers i altres equips d’emergència, i també per iniciar l’extracció, com més aviat millor, del conductor, que estava molt greu i atrapat entre el ferro. Durant més d’una hora, els especialistes dels Bombers van poder apuntalar la part davantera del tren i excarcerar el maquinista, que va ser traslladat, un cop estabilitzat, pel Sistema d’Emergències Mèdiques. Durant aquesta llarga hora que els Bombers van treballar per extreure el maquinista, també es van poder retirar de la zona calenta els altres ferits, que les ambulàncies del SEM, després de ser atesos en un primer moment a tocar de les vies, van poder evacuar. Agents de les policies locals de la zona i dels Mossos d’Esquadra també van acompanyar els passatgers il·lesos fins a una zona segura, als aparcaments d’unes caves de la zona, a peu de l’AP-7, des d’on van ser traslladats cap a un centre cívic on van poder ser recollits, alguns d’ells, per familiars. El sotsinspector Rovira té clar que si l’accident s’hagués produït en un altre punt, on els Bombers haguessin trigat més a poder accedir-hi i iniciar l’alliberament del maquinista que va quedar atrapat al primer vagó, el resultat final hauria estat encara més tràgic.

f5ed47f40a1f83906743277141007e23161c10b1
Imatge de l'accident de Gelida, a tocar de l'AP-7 / EFE

Accident a tocar de l'AP-7

També s’ha de tenir en compte la localització de l’accident, a tocar de l’AP-7 i a pocs minuts, a gran velocitat, de diversos punts neuràlgics de la demarcació de Barcelona, fet que va fer també més àgil el desplegament d’unitats d’emergències, sanitàries i policials a la zona. Fonts coneixedores del sistema d’emergències públic de Catalunya asseguren a ElNacional.cat que un accident com aquest en una zona extrema del país, sigui a Ponent, a les Terres de l’Ebre o a Girona, també hauria estat molt més complicat de gestionar. El moviment d’efectius, tot i que es fa de manera coordinada i amb unes isòcrones per poder arribar amb el mínim temps possible arreu del país, sempre és més efectiu a tocar de Barcelona, on, evidentment, també hi ha més moviment de trens, cotxes i més població.

Durant tota la nit els Bombers han treballat a la zona per acabar d’assegurar el tren i poder deixar entrar a la zona zero agents dels Mossos d’Esquadra, que seran els encarregats de fer ara la investigació per aclarir els fets. Segons les primeres informacions, el temporal de pluja dels darrers dies va provocar el moviment de terres que va fer precipitar el mur de contenció que va impactar contra el tren de la línia R4 en el seu pas per Gelida. Durant la nit també s’ha fet oficialment l’aixecament del cadàver per part de la jutgessa de guàrdia de Vilafranca del Penedès i, un cop identificat, els Mossos, de manera coordinada amb la policia espanyola, van notificar la pitjor de les notícies als seus pares a Sevilla, on viuen.

Costarà tornar a obrir la circulació

El sotsinspector Rovira també ha assegurat que a la zona de l’accident “hi ha un volum de terra important” i ha previst que hi haurà “dificultats” a l’hora de poder recuperar l’estabilitat del talús. Abans de poder fer-ho, el cap operatiu dels Bombers ha apuntat que s’haurà de retirar el comboi accidentat i que, per tot plegat, s’està en coordinació amb Adif, gestora de la infraestructura, i Foment, responsable de l’autopista que hi passa per sobre. Així, ha concretat que, quan els Mossos acabin les tasques d’investigació, hi podran accedir els gestors de les infraestructures per determinar els criteris tècnics per recuperar la zona i, quan torni a ser una zona segura, reobrir la circulació d’aquesta línia que connecta el Penedès amb el Bages, passant per Barcelona.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!