Iniciativa benvinguda, però amb una nota a peu de pàgina. La portaveu d'USTEC-STECs, Iolanda Segura, ha valorat de forma positiva el nou marc normatiu que regula la digitalització als centres educatius perquè "posa fre a l'ús de les pantalles" i estableix criteris clars sobre l'ús i la finalitat de les tecnologies digitals a les aules, informa l'ACN. Ara bé, ha assenyalat que aquesta normativa arriba "tard" i després d'anys de "malbaratament" de recursos en dispositius electrònics. Així mateix, ha lamentat que el sindicat no hagi tingut la possibilitat participar en el procés de confecció de la normativa i ha exigit que les propostes actuals passin pel Consell Escolar de Catalunya i per la mesa sectorial: "Som els representants de les treballadores i treballadors i, a més a més, defensem també l'educació de qualitat", ha expressat.
Iolanda Segura ha celebrat que "per fi s'hagi fet una regulació" però ha lamentat que aquesta arribi "tard", després d’anys "d'inversions milionàries" en material "innecessari" com pantalles i pissarres digitals "sense una regulació convenient" i sense una anàlisi prèvia de la seva necessitat o eficàcia pedagògica. "Per a nosaltres és un malbaratament de diners que haguessin pogut anar destinats a cobrir les necessitats reals dels centres educatius, sobretot en l’atenció a l’alumnat", ha subratllat Segura. Ha defensat que aquests recursos s’haurien pogut destinar a resoldre les mancances estructurals del sistema educatiu millorar-lo amb mesures com la reducció de ràtios, la contractació de més personal docent i d’atenció educativa, i el reforç dels suports a l’alumnat més vulnerable. En aquest sentit, han reivindicat una escola inclusiva "real i enriquidora" que disposi dels recursos humans i materials que requereix.
La reacció de les famílies
D'altra banda, la directora de les Associacions Federades de Famílies i Alumnes de Catalunya (aFFaC), Lidón Gasull, ha considerat també com una “bona notícia” la prohibició de l'ús del mòbil a totes les etapes de l'educació obligatòria a partir del curs vinent. Malgrat to, ha demanat reforçar una “educació crítica cap a les tecnologies”, segons informa l'agència ACN. “S’ha de reforçar molt que els adolescents sàpiguen com enfrontar-se als perills de les xarxes socials i entenguin que una altra digitalització és possible, més sobirana”, ha dit sobre les restriccions anunciades per Educació. Lidón ha considerat com un “pas endavant” l’eliminació de les tauletes i la restricció de les pissarres digitals a infantil. “Coneixem l'impacte que tenen les pantalles en el desenvolupament del cervell dels nens i nenes”, ha afegit.
Lidón creu que les mesures sobre els mòbils i altres dispositius digitals a les aules que la consellera Esther Niubó ha explicat aquest divendres van “en la direcció correcta en termes generals”. Des de l’aFFaC també troben una “bona notícia” que les decisions que s’han pres “siguin aplicables al conjunt dels centres” i que la implementació del Pla de digitalització responsable “no depengui de les diferents voluntats” que puguin tenir instituts i escoles.