Sis famílies de víctimes de l'avió de Germanwings estavellat pel copilot el 2015 han demandat als jutjats mercantils de Barcelona aquesta companyia, Lufthansa i 10 companyies d'assegurances per exigir responsabilitats per la via civil.

Narcís Motjé, pare d'un dels morts als Alps el 24 de març del 2015, ha lamentat en roda de premsa que "el sistema ha fallat, permetent que una persona no capacitada estigués als comandaments d'un avió amb 140 passatgers", i ha assegurat que a les famílies els ha faltat informació.

"Faré tot el que estigui a les meves mans per esbrinar per què va fallar el sistema. Això no ha de tornar a succeir", ha asseverat, a més de lamentar que, quan els van tornar els telèfons i l'ordinador portàtil del seu fill Jordi, estaven manipulats, i de fet els telèfons no tenien el xip de la targeta SIM, per això està "convençut que hi ha d'haver informació gravada amb els dispositius electrònics dels viatgers" que no s'ha volgut difondre.

"Les condicions no han canviat. Estem en el mateix. Quina garantia tenim que els pilots que estan volant ara mateix no portin algun gram d'alcohol o un altre producte?", ha reflexionat. "Demanem que s'aclareixi la veritat i que aflorin totes les responsabilitats perquè aquest esdeveniment no es torni a repetir", ha reclamat.

El seu advocat, Carlos Villacorta, del bufet BCV Lex, ha explicat que van presentar la demanda dijous passat, un dia abans del segon aniversari de l'accident en què van morir 150 persones inclòs el copilot, i que ha caigut a repartiment al Jutjat Mercantil 10 de Barcelona, tot i que encara no està admesa a tràmit.

Indemnitzacions "insultants"

Villacorta no ha volgut aclarir quines quantitats reclamen d'indemnització, però ha criticat que fins ara els han ofert "quantitats poc menys que insultants" i que el que les famílies busquen és el retret judicial públic, i ha afegit que algunes sí que han arribat a acords.

Villacorta ha constatat que "s'ha volgut de manera obsessiva concentrar la responsabilitat en una sola persona i un sol nom: Lubitz i Germanwings. Però les responsabilitats van molt més enllà i impliquen Lufthansa".

Segons l'advocat, la companyia alemanya -de la qual Germanwings és filial- "podria haver fet més abans i, sens dubte, després", ja que el copilot tenia un estat psicòtic quan va pujar a l'avió, per la qual cosa havia d'estar en un centre de salut mental.

L'advocada Rebeca Martínez ha explicat que en la seva demanda volen que es tingui en compte el dolor perquè el fet que fos intencionat intensifica el dolor i allarga moltíssim el període de dol, i el pare de la víctima ha afegit a això: "Des de l'accident vivim amb por. Ha entrat el pànic en la nostra manera de pensar".

Aquesta demanda civil l'han presentat en nom de tres famílies catalanes, dues paraguaianes i una anglesa; en paral·lel, estan personats en la instrucció que realitza un jutge francès per la via penal, on s'estan instruint les causes del sinistre.

Preguntat sobre la roda de premsa del pare de Lubitz la setmana passada, afirmant que el seu fill no es va suïcidar, ha valorat que "el pare va actuar dins de la legitimitat de defensar un fill, però està clar que no era el moment oportú, i les seves aportacions no han aclarit res".