A la residència Ca n'Amell de Premià de Mar hi vivien uns 200 ancians a mitjans de març. Tan sols un mes després, almenys 48 d'ells, una quarta part, han mort per coronavirus. Tot apunta que la negligència i la mala gestió de la direcció va fer que la crisi es descontrolés dins del centre, mentre de portes enfora intentaven amagar la situació.

Ara, més de 50 famílies afectades s'han organitzat per estudiar accions legals contra la direcció i l'empresa gestora, DomusVi, una multinacional propietat de fons d'inversió que controla 198 residències per tota Espanya. L'empresa té més fronts oberts per mala gestió de la covid-19 a residències d'Alcoi i Sevilla i, abans del coronavirus, alguns dels seus centres ja havien estat expedientats.

"Volem que paguin els culpables", assegura Ramiro Berrocal, que lidera la iniciativa després de perdre el seu pare al centre de Premià de Mar fa només uns dies. La batalla legal de les famílies acaba de començar i fan una crida a altres afectats de Ca n'Amell a sumar-s'hi a través d'un grup de coordinació a Facebook​.+

Captura de Pantalla 2020 04 27 a les 21.43.23

L'exterior de la residència Ca n'Amell a Premià de Mar | Google Maps

"Gairebé no els donaven menjar ni aigua"

Denuncien que al centre hi havia una falta de personal i que el que hi treballava no estava preparat per atendre adequadament els usuaris. "Gairebé no els donaven menjar ni aigua", denuncia, assegurant que la mala gestió era prèvia al coronavirus, però que "la crisi l'ha fet aflorar".

Responsabilitzen de l'origen de la mala gestió el director del centre al·legant que no tenia prous coneixements per ostentar aquesta posició. Segons el seu currículum, la seva carrera professional havia estat sempre al capdavant d'hotels o restaurants i no tenia cap experiència al sector geriàtric fins que, ara fa 5 anys, va entrar a dirigir Ca n'Amell.

A mitjans de març, les famílies van veure que alguna cosa no funcionava i van queixar-se a l'Ajuntament de Premià. Rebien correus de la direcció dient que tot anava bé i que no hi havia gairebé cap avi contagiat, però no tenien informació concreta sobre els seus familiars i era impossible contactar amb ningú del centre.

Morts sense comunicar

Des del consistori, es tenia comunicació amb les cinc residències que hi ha al municipi però, des de DomusVi, no rebien cap resposta. Metges del CAP van accedir a la residència i, després de descobrir-se que havien amagat la mort d'almenys dues persones, es va decretar la intervenció sanitària del centre, que ha acabat en una intervenció completa.

El Conscorci Sanitari del Maresme s'encarrega ara de controlar el contagi i el CAP gestiona l'assistència als malalts. Ho fan amb la mateixa plantilla que ja treballava al centre, tot i que ha hagut de ser reforçada amb personal propi, ja que molts dels treballadors van donar positiu al test de coronavirus i han hagut de ser apartats. També van donar positiu 172 usuaris dels 200 que hi havia al centre.

L'Ajuntament també denuncia

Ara les famílies respiren una mica més tranquil·les, tot i que diuen que la informació continua sent "mínima". El Conscorci explica que hi ha un equip, liderat per una psicòloga i reforçat amb quatre treballadors del servei d'atenció domiciliària de Premià, per trucar diàriament als familiars i atendre les seves consultes.

Més enllà de la iniciativa dels familiars, l'Ajuntament ha anunciat que també prendrà accions legals contra la direcció del centre per la seva “negligència absoluta”. Critiquen també els departaments d’Afers Socials i Salut per no haver reaccionat abans quan, segons diuen, feia setmanes que reclamaven la intervenció de la Generalitat al centre.

'El Nacional' ha intentat reiteradament posar-se en contacte amb DomusVi, empresa gestora de la residència, sense èxit.