El Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC) de mercaderies ha desconvocat el tancament patronal programat per als dies 20, 21 i 22 de desembre després d'arribar a un acord amb el Govern a última hora d'aquest divendres. A les 11.00 hores del matí ha començat  l'última reunió entre les organitzacions empresarials i el Ministeri de Transports que ha tingut una durada de  després de passar les dues últimes jornades intercanviant documents, punts de vista i propostes, que avui han quedat plasmades en un document definitiu.

En un comunicat, la CNTC explica que s'han tancat acords polèmics com l'estabilització del preu del combustible en els contractes, la suspensió dels peatges al transport pesat o la prohibició que el conductor faci tasques alienes a la seva comesa. Una vaga que havien convocat a principis de novembre amb la intenció de protestar contra "l'abandonament" del govern espanyol, la qual estava clar que podia provocar problemes pel subministrament de mercaderies just abans de les festes nadalenques. 

El preu del petroli, el detonant 

El seu objectiu era denunciar la falta d'ajudes del govern per un sector que asseguraven que va ser "essencial durant els mesos més durs de la pandèmia". Tanmateix, el que va ser un detonant pel sector va ser la pujada del preu del petroli, que asseguraven que havia "esgotat la paciència" i els canals "raonables" de negociació.

No només carregaven contra el govern, sinó que les empreses també acusaven els seus clients d'una "absoluta falta de sensibilitat" per la present conjuntura econòmica, així com d'aprofitar-se de la seva "posició de domini" atorgada per l'actual regulació.

Primer intent, fallit 

En començar el mes de novembre, ja hi va haver una primera reunió entre el comitè de Transports de Mercaderies per Carretera (CNTC) i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que va acabar sense cap acord. La secretària general de Transports i Mobilitat, Maria José Rallo admetia que havia estat una trobada "més curta" del que els hauria agradat.

El govern espanyol va fer arribar un document de treball amb una sèrie de propostes que els transportistes van rebutjar en considerar que no es donava la "resposta adequada" a les seves reivindicacions, segons explicava la CNTC, que va, fins i tot, amenaçar de convertir la protesta en indefinida. Això sí, va emplaçar al govern a fer-li una nova proposta. 

L'aturada suposava la suspensió laboral de 450.000 treballadors, que conformen un sector que inclou 104.000 empreses i una flota de vehicles que s'apropa als 350.000. Una acció que, per tant, hauria tingut un pes indiscutible en el subministrament de productes dels sectors de l'alimentació, l'electrònica o les joguines, especialment demanats durant les festes nadalenques. 

 

Imatge principal: Camions circulant per l'autopista / ACN