La temporada del Tren dels Llacs, un servei que connecta Lleida, Balaguer i la Pobla de Segur i que passa per muntanyes, ponts, túnels i llacs, ha quedat inaugurada aquest dissabte, 26 d'abril. Darrere d'aquest nom turístic s'amaga el tram de la línia fèrria de Lleida - la Pobla de Segur, gestionat per la Generalitat des del 31 de desembre del 2004, un punt de referència pels amants dels trens i de la natura. Va ser l'any 2007 que la línia es va reinaugurar amb un caràcter turístic i va incorporar la circulació regular del Tren Històric i els Trens Panoràmics, les dues opcions de ferrocarril per recórrer aquesta línia.
El Tren dels Llacs s'ha convertit en un dels atractius de la zona pels paisatges que ofereix durant les dues hores de trajecte, uns 89 quilòmetres de circuit on passa per 40 túnels i 75 ponts. La temporada que s'inicia aquest cap de setmana i s'allargarà fins al 25 d'octubre. Durant aquest temps es faran un total de 27 viatges.
Un recorregut per la natura
La línia del Tren dels Llacs comença a l'estació de Lleida i passa per un primer tram fins a Balaguer per una via única. Continua el recorregut fins a arribar a la Pobla de Segur, al cor del Pallars Jussà i, un cop deixa enrere el riu Segre, ressegueix la conca del riu Noguera Pallaresa que permet als usuaris observar embassaments i serralades emblemàtiques com el Montsec.
Si fas el recorregut amb el Tren Històric, el recorregut serà també un viatge en el temps gràcies a la seva estètica antiga amb locomotores dièsel 10817 i 10820. Aquest tren també disposa d'un curiós furgó postal i un cotxe cafeteria on, a més d'una espaiosa barra des d'on contemplar el paisatge, hi ha un espai amb seients i taules. El Tren Panoràmic, per la seva banda, té un disseny diàfan i obert, amb finestres de grans dimensions a través de les quals els viatgers poden gaudir de les panoràmiques de les serres del Monroig i el Montsec.
Un projecte per unir Catalunya i França
La línia fèrria de Lleida – La Pobla de Segur es remunta al projecte transpirinenc d'unir la ciutat de Baeza amb Saint Girons (França), a través de Port de Salau, en un traçat de 89,35 km. El 3 de febrer de l'any 1924 es va inaugurar el primer tram que unia Lleida amb Balaguer, i una vegada passada la Guerra Civil, RENFE va continuar les obres de la via per arribar el 1949 a Cellers, després a Tremp el 1950 i, posteriorment, a La Pobla de Segur. No va ser fins al 1951 quan aquesta línia va unir finalment els municipis de Lleida i Balaguer, com s'havia previst inicialment.