El Departament d’Educació i Formació Professional ha retallat 103 places de Tècnics d’Integració Social  (TIS) i 25 d’Educadors Socials (ES), que fa cinc cursos intervenien en escoles de primària i instituts amb alumnes en situació de risc, mesura que “trenca l’escola inclusiva”, segons han denunciat professionals afectats. El nou programa dissenyat per l’equip de la consellera d'Educació, Esther Niubó, és que es contractaran 240 places de tècnics i 60 d’educadors -ara s’ha obert el concurs-, els quals a més ja no treballaran junts, en equips de dos professionals per centre, ja que a partir del curs vinent, els tècnics d'integració social només treballaran als centres d'educació primària i els educadors socials, als instituts. Aquesta retallada es va anunciar el 30 de juliol passat, fet que significa que “la majoria de centres educatius desconeixen que se’ls desmunta aquests equips, amb programes oberts vitals per atendre famílies, nens i adolescents que viuen situacions complexes”, ha manifestat  Iolanda Gallego,  educadora social i una de les professionals afectades a ElNacional.cat aquest dimarts.

Treballem amb situacions de molt dolor i neguit per a les famílies i els alumnes i calen aquests equips, com també la gran feina que fan els professors i mestres, així com la connexió amb Serveis Socials i les entitats”, afegeix Gallego, que avança que al setembre faran mobilitzacions perquè es reverteixi aquesta retallada.  L’educadora social indica que Educació no els ha explicat els motius d’aquest canvi  que “no comparteixen” i ho atribueix a un tema de pressupost, malgrat que aquest projecte -assegura- continua rebent finançament de la Unió Europea. Amb aquesta acció, el Govern del PSC  dona per finalitzat dos programes, implantats per ERC, en els quals es volia ampliar les figura dels educadors i els  integradors en altres centres, no qualificats de complexitat. Precisament, ERC ha denunciat, a la xarxa social X,  que el govern de Salvador Illa "ha fet una retallada del 25% dels recursos socials a les escoles. Passem de: 85 a 60 educadors socials, i de 340 tècnics d'integració social, a 240".

Revisar els centres d’alta complexitat

L’Associació de Mestres Rosa Sensat ja ha donat suport als educadors socials i tècnics d’integració social  en un missatge a X, on ha reclamat a la consellera d'Educació, Esther Niubó,  no fer “mesures contradictòries”. Niubó ha anunciat, aquest dilluns a l’ACN, que s’estudia reduir més les ràtios d'alumnes als centres d'alta complexitat. En concret, Educació treballa en la revisió de la catalogació de la complexitat dels centres, que confia tenir enllestida el 2026. L'última es va fer el 2021. Un cop estigui feta, la conselleria vol plantejar mesures "més concretes" i "més quirúrgiques" per "reforçar" aquests centres. I Rosa Sensat li ha respost: “Baixada, sí, però no només, codocència i atenció especialitzada amb figures imprescindibles com les educadores socials.”

Som imprescindibles per a una escola inclusiva. Perquè sense nosaltres, l’escola perd una part de la seva ànima inclusiva. I sense inclusió, no hi ha educació de qualitat. Defensem l’escola pública. Defensem la justícia social. Defensem el nostre lloc perquè defensem els drets dels infants i joves que més ens necessiten,  afirmen els professionals en un manifest, alguns dels quals van protestar davant la seu del PSC, el 31 de juliol, l'endemà de l'anunci de la retallada als sindicats.

Infants i adolescents en risc

Els professionals afectats exposen que el seu treball diari “incideix directament en la vida dels infants i adolescents en situació de risc: Desenvolupem habilitats socials i d’autonomia personal, intervenim en situacions de conflicte, acompanyem casos d’absentisme, oferim suport emocional, ajudem en les transicions educatives, i actuem com a pont entre el centre i les famílies més vulnerables. Coordinar-nos amb serveis socials, amb entitats del territori i amb els equips docents forma part del nostre ADN professional”.

I si es redueixen aquests professionals significa que “desapareixen les intervencions individuals amb alumnat en risc, el seguiment de casos d'absentisme, la detecció precoç de conflictes, el suport a famílies nouvingudes, la gestió de beques i ajuts, la dinamització del pati, els cercles restauratius, l’acompanyament emocional, el suport en la preinscripció la promoció de la convivència, l’orientació acadèmica i vital… I, amb tot això ,desapareix una part essencial de l’escola inclusiva”.

Reclam dels professionals

Els educadors hi afegeixen: “La nostra presència no és un luxe: és una necessitat. El nostre treball no és complementari: és estructural. I la nostra absència, en canvi, tindrà conseqüències greus i irreversibles per a centenars d’alumnes i famílies.”  Per tot això, “reivindiquen la continuïtat de les 128 places i la consolidació de les 400 places de TIS i ES que encara estan dins del sistema educatiu públic”.  I recalquen: “No som un recurs afegit ni un suport puntual: som una part fonamental del teixit educatiu inclusiu, aquell que no deixa ningú enrere.”

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!