La Guàrdia Urbana de Barcelona ha denunciat 2.600 conductors de patinets elèctrics per haver-se saltat la normativa des del mes de gener fins al mes de març de 2021. En una roda de premsa, el tinent d'alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha explicat que durant el 2020 es va denunciar a 8.500 conductors de patinets elèctrics.

D'altra banda, després que un conductor de patinet atropellés una dona al carrer Aragó de Barcelona aquest dilluns, Batlle ha assegurat que la Guàrdia urbana ha iniciat les investigacions pertinents, i ha manifestat que els usuaris dels patinets elèctrics "han de ser molt conscients del que porten entre les mans". L'accident es va produir quan una dona que es disposava a agafar un taxi en una zona habilitada va ser envestida per un patinet elèctric, que circulava pel carril bici amb el semàfor en verd, tal com es veu en un vídeo publicat en diversos mitjans de comunicació.

De manera genèrica, Batlle ha demanat "civisme" i complir les normes de circulació i del "sentit comú" davant de les noves formes de mobilitat, que produeixen, va dir, "noves formes d'accidentalitat". El tinent d'alcaldia ha reconegut que aquesta realitat els preocupa.

Imatge: El tinent d'alcalde de Seguretat, Albert Batlle / ACN

La nova normativa

Des d'aquest 2021 estan en vigor les noves lleis de restricció i regulació del trànsit rodat. Els patinets elèctrics no poden circular per les voreres i zones de vianants ni superar els 25 quilòmetres per hora de velocitat i han de complir les normes de circulació com la resta de vehicles, també sotmetre's a controls d'alcoholemia.el BOE.

Ara caldrà esperar al 12 de maig perquè es facin les modificacions a la velocitat a les ciutats, i mentre les normes són clares: 50 quilòmetres per hora en via de dos o més carrils, 30 quilòmetres per hora en les d'un únic carril per sentit de circulació, i 20 quilòmetres per hora en les quals disposen de plataforma única de calçada. Per tant, els patinets poden circular per ciutat, fora de voreres i zones de vianants. No per vies interurbanes, ni autovies, autopistes travessies o túnels urbans.

No obstant això, queda pendent d'acordar la necessitat o no d'una assegurança obligatòria per a aquests vehicles de mobilitat personal (VMP).

Els cossos de policia municipal seran els encarregats de vigilar i controlar, conjuntament amb els ajuntaments, les prioritats a l'hora de sancionar unes conductes o d'altres. La regulació del patinet forma part d'un paquet de reformes legals, aprovat pel Govern el passat 10 de novembre, l'objectiu és generar un nou model de seguretat viària que permeti rebaixar en un 50% als morts i ferits greus durant la pròxima dècada.

Imatge principal: Patinets elèctrics de lloguer / EuropaPress