Davant de temps excepcionals, calen polítiques que estiguin a l’altura. És així com ho semblen haver llegit els actuals responsables de la salut al Brasil que aquest divendres han presentat a la COP30, a Belém, el primer document internacional d’adaptació climàtica dedicat a la salut. Aquest document, que probablement es convertirà en una guia per a altres administracions arreu del món, es compon de tres línies d’acció: vigilància i monitoratge; polítiques, estratègies i enfortiment de capacitats basades en evidència; i innovació, producció i salut digital. Sota el nom de Pla d’Acció en Salut de Belém, el pla l’implementarà l’Aliança per a l’Acció Transformadora en Clima i Salut (ATACH), sota la supervisió de l’Organització Mundial de la Salut (OMS).
🔴Avís a la COP30: Barcelona pot deixar de ser com és i els barcelonins veure's forçats a desplaçar-se
Aquest pla posa en evidència que els efectes del canvi climàtic tenen profundes conseqüències pel que fa a la salut de les persones i que cal que els governs s’adaptin per fer front als reptes. Els fons destinats al pla s’invertiran a accelerar solucions, innovacions, polítiques i investigacions relatives amb la calor extrema, la contaminació de l’aire i les malalties infeccioses sensibles al clima. La inversió inicial és de 300 milions de dòlars per part de la Coalició de Finançadors de Clima i Salut. Aquesta organització agrupa 35 entitats filantròpiques de diversos països com Bloomberg Philantropies, Children’s Investment Fund Foundation o Gates Foundation.
👉La COP30 entre bambolines: la dada que esgarrifa els guardians de la lluita contra el canvi climàtic
El ministre de Salut brasiler, Alexandre Padilha, ha dit que “la resposta del Brasil és clara: és hora de passar de la reflexió a l’acció conjunta. Davant d’un clima ja alterat, no ens queda altra alternativa que governs i polítiques públiques que ens permetin adaptar-nos i enfrontar el canvi climàtic”. Per la seva banda, el director general de l’OMS, Tedros Adhanom, ha afirmat que “la crisi climàtica és una crisi de salut” i que impacta directament als sistemes sanitaris dels països. Així mateix, ha recordat que l’adaptació climàtica en salut ja està prevista en l’Acord de París i requereix implementació. “Durant dècades, l’OMS ha demanat adaptar els sistemes i enfortir la seva resiliència davant la crisi climàtica. I el Pla d’Acció del govern brasiler és una forma d’avançar en aquesta direcció”, ha conclòs.
Una jornada d'avisos
Aquest dijous, a la COP30 s'ha pogut escoltar advertiments per part d'experts sobre els canvis que poden produir-se a ciutats com Barcelona i, en general, a l'àmbit mediterrani. Els experts reclamen mesures immediates per fer front als canvis. D'altra banda, a la cimera s'ha denunciat una presència massiva de lobbistes de la indústria dels combustibles fòssils.
