La connexió de les xarxes del Trambaix i el Trambesòs a través del centre de Barcelona s'ha convertit en una qüestió cabdal de l'actual govern municipal de Barcelona en Comú, liderat per l'alcaldessa Ada Colau, que des que va arribar a l'Ajuntament després de les eleccions de maig del 2015 ha explicitat la seva voluntat de connectar-los a través de la línia recta que configura l'avinguda Diagonal.

És en aquest context que aquest dimarts cinc grups de l'oposició, que sumen 27 dels 41 regidors barcelonins –només hi falten els 11 de BComú i els 3 de la CUP– han decidit sumar esforços per fer públic un comunicat conjunt sobre la qüestió.

L'exalcalde i president del grup municipal de CiU, Xavier Trias; i els també presidents de grup Carina Mejías (C's), Alfred Bosch (ERC), Jaume Collboni (PSC) i Alberto Fernández Díaz (PP), compareixeran conjuntament per donar a conèixer una iniciativa que, per lògica, haurà hagut de sumar els posicionaments de totes aquestes formacions.

Punts de partida diferents

Val a dir, però, que aquestes cinc formacions parteixen de posicions diferents, de tal manera que mentre CiU i PP s'han significat els darrers mesos per la seva oposició frontal al projecte, rebutjant la prioritat de la connexió i defensant la implementació de línies de bus elèctric o, en el millor dels casos, de traçats alternatius, altres grups com el PSC han tancat files amb Colau en la defensa d'una connexió a través de l'avinguda Diagonal.

Per la seva banda i sense rebutjar el projecte, ERC ha defensat la necessitat de prioritzar l'arribada de la L10 del Metro a la Zona Franca a qualsevol altra intervenció, mentre que Ciutadans ha expressat els seus dubtes sobre l'afectació al trànsit i la viabilitat del seu finançament.

Per tot plegat, mentre el govern municipal resta a l'espera dels resultats de diversos estudis tècnics sobre el projecte encarregats com a pas necessari per a la definició del projecte, i dues setmanes després que Ajuntament i Generalitat signessin un protocol de connexió sota el principi que el traçat l'establirà en exclusiva el consistori, cinc dels sis grups de l'oposició presenten un posicionament conjunt sobre l'afer en una iniciativa inèdita en aquesta legislatura que, en principi, hauria de comportar una aportació significativa a la solució d'un error que fa anys que s'arrossega, l'existència de dues xarxes de tramvia desconnectades entre si.