Les principals companyies telefòniques han establert no molestar des de les seves teleoperadores, als clients o futurs clients, durant l'hora de la migdiada, de 15-16h i el cap de setmana. Malgrat tot, de moment, tan sols és una declaració d'intencions que, tot i assegurar pactar un marc d'estricte compliment, ja arrossega una dècada amb què tot ha quedat en una senzilla promesa. La darrera? El passat mes de juliol.

No obstant, sembla que el propòsit a partir de l'1 de gener del 2022 podria prendre cos. MásMóvil, Orange, Telefónica i Vodafone, les quatre companyies més fortes de l'Estat espanyol han fet arribar una circular amb tots els detalls. Queden fora aquelles més petites o que han decidit no sumar-se. 

El nou codi evitarà també les trucades comercials abans de les 9 del matí i després de les 21 hores i augmentarà les garanties per evitar el contacte amb clients inscrits a la 'Llista Robinson'. Amb aquest nom es coneix el servei de llista que permet, de forma fàcil i gratuïta, evitar publicitat d'empreses a les que no hagis donat el teu consentiment perquè t'enviïn publicitat. Funciona per la publicitat per telèfon, correu postal, correu electrònic i SMS/MMS.

Noves mesures

Però hi ha més novetats. Per exemple, el control a través d'auditories de les actuacions de distribuïdors i altres plataformes d'emissió de trucades que utilitzin mitjans enganyosos, fraudulents o, en general, deslleials per a la competència. També s'augmentarà el control perquè no es puguin obtenir dades del consumidor ni respostes interpretables com una acceptació a canviar d'operadora.

I les operadores només podran trucar un màxim de tres vegades un client al llarg d'un mes i, en cas que aquest rebutgi l'oferta, estaran obligades a esperar tres mesos abans de fer-ne una de nova. Per la seva banda, l'usuari haurà de conèixer sempre el número des del qual truquen, la marca comercial que està contactant, el motiu exclusivament comercial de la trucada i la base de dades de la qual se n'extreu el nom i el contact center.

Com es combat?

Actualment, per nombre de sancions quantificades a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, AEPD, Vodafone encapçala el rànquing (46), seguit de MásMóvil (22), Telefónica (8) i Orange (2). Per quantia de les multes, l'operador britànic també encapçala la llista amb més de 10 milions d'euros.

El marc jurídic ja ha contemplat sancions tot i que, de moment, són una petita part representativa del nombre total de denúncies que acumulen. Una de les darreres és una multa de 30.000 euros per una sentència de l'Audiència Nacional a dues empreses de telemarketing que oferien els serveis de Jazztel.

 

Fotografia de portada: imatge de recurs per il·lustrar l'hora de la migdiada