La caiguda massiva que va deixar aquest dimarts 18 de novembre fora de joc plataformes com X, ChatGPT, Canva i molts altres serveis digitals té un responsable ben identificat: Cloudflare, una de les empreses clau que sostenen bona part del trànsit mundial. Després d’hores d’interrupcions i errors generalitzats, la companyia ha emès un comunicat demanant disculpes “als seus clients i a Internet en general”.

L’incident va començar cap a les 11.20 h UTC i, en pocs minuts, va desencadenar errors 500 a webs i aplicacions utilitzades cada dia per milions de persones. Molts serveis depenen del trànsit i de la protecció que ofereix Cloudflare, i qualsevol fallada en la seva infraestructura té un efecte dominó immediat. Aquest dimarts ho vam veure amb tota la cruesa. X, ChatGPT i Canva van ser les cares més visibles del problema, però la llista de serveis afectats es va estendre a mitjans digitals, plataformes corporatives, eines educatives i comerços electrònics. Cloudflare gestiona aproximadament el 20% del trànsit global, un volum que explica l’abast del col·lapse.

Què va provocar realment la caiguda?

En el seu comunicat, la companyia ha descartat cap atac extern o activitat maliciosa. El motiu, de fet, va ser molt més tècnic: un error latent en un fitxer de configuració del sistema de gestió de bots. Aquest mòdul, que forma part del recorregut obligatori de qualsevol petició que entra a la xarxa de Cloudflare, va intentar carregar un arxiu que havia crescut molt més del previst. El desbordament va provocar un error en cascada que va fer fallar el programari encarregat de dirigir una part crítica del trànsit mundial.

Els enginyers de Cloudflare van detectar el problema, van revertir la configuració a una versió anterior i van modificar el servei central perquè un error similar no pugui tornar a fer caure processos essencials.

Cloudflare (1)


Una incidència "no acceptable"

El succés ha tornat a evidenciar fins a quin punt Internet depèn d’uns pocs proveïdors. Quan una sola peça d’aquesta cadena es trenca, l’impacte s’estén arreu i en qüestió de minuts. La major part dels serveis es van restablir cap a les 14.30 h UTC, però alguns van trigar hores a recuperar la normalitat. I, mentrestant, la frustració entre usuaris i empreses va anar creixent.

En el seu comunicat, l’empresa admet que “cap interrupció és acceptable” i es compromet a reforçar la resiliència de la seva infraestructura. També ha avançat que publicarà una anàlisi tècnica detallada per explicar amb precisió què va fallar i quines mesures aplicarà per evitar que es repeteixi. El missatge de fons és clar: la confiança s’ha vist tocada i caldrà reconstruir-la.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!