Els ciberatacs estan a l’ordre del dia i representen una amenaça creixent i significativa per als ciutadans, empreses i governs de tot el món. L’última filtració de dades personals que s’ha conegut és la que ha denunciat l’associació de consumidors Facua, la qual ha alertat que un atac informàtic ha deixat al descobert les dades de centenars de persones que fan servir la Thermomix, el popular robot de cuina fabricat en Alemanya i distribuït a tot el món que uneix diversos electrodomèstics en un de sol i permet preparar una àmplia gamma d’aliments amb gran facilitat. La fuga de dades personals s’ha produït per un atac informàtic al web de receptes de Thermomix, recetario.es, i Vorwerk Espanya, empresa que comercialitza els robots de cuina d'aquesta coneguda marca, ha remès un correu electrònic a tots els seus clients on se'ls informa d'un “incident de seguretat” que ha afectat aquesta plataforma.

Atents a possibles "phishings"

A la notificació informen que han identificat una “fuita de dades” que afecta un servidor secundari d'un dels seus proveïdors, cosa que ha provocat que tercers hagin accedit a determinades dades: nom complet, adreça, aniversari, número de telèfon, adreça de correu electrònic i informació sobre les preferències de cuina i Thermomix. Aquestes dades, tot i que poden semblar inofensives, poden utilitzar-se amb finalitats il·lícites, segons alerta Facua. Els ciberdelinqüents les poden fer servir en estafes de phishing, en què els estafadors intenten suplantar identitats.

En concret, Facua adverteix que “els afectats per aquesta filtració de dades podrien rebre correus electrònics no sol·licitats (spam, intents de pesca, etcètera). A més, les dades filtrades també podrien utilitzar-se indegudament amb finalitats il·lícites, publicitàries o de màrqueting per part de tercers. En general, han d'estar atents a qualsevol activitat que sembli atípica en relació amb les dades personals”.

Només hi ha afectació a recetario.es

L’empresa comercialitzadora, Vorwerk, explica en el correu electrònic que ha enviat als seus clients que l’atac informàtic només ha afectat la web de receptes, recetario.es, i que no s’ha vist afectat cap més servei o cap altre ecosistema Thermomix, ni tampoc les botigues web o qualsevol altre servei que ofereix l’empresa. També aclareix que els ciberdelinqüents no han accedit a cap sistema intern, per la qual cosa no s’han vist afectades ni les contrasenyes ni la informació financera dels usuaris. Amb tot, la companyia comercialitzadora de Thermomix explica en el correu electrònic que ha enviat que ha “actuat immediatament” i que ja ha resolt la situació, en col·laboració amb el seu proveïdor de serveis. Vorwerk assegura que està “col·laborant estretament amb les autoritats competents per garantir que es prenguin totes les mesures necessàries” per tal d’evitar possibles afectacions.

Què poden fer els afectats?

Amb tot, Vorwerk Espanya ha posat a disposició dels seus clients el correu atencion.cliente@vorwerk.es per a qualsevol consulta o dubte que es vulgui realitzar. Facua, per la seva part, també recorda que les persones que s’han pogut veure afectades per aquesta fuga de dades també poden demanar-los assessorament sobre com procedir o quines passes seguir per defensar els seus drets com a consumidors.

Facua-Consumidors en Acció és una organització no governamental espanyola, dedicada des del 1981 a la defensa dels drets dels consumidors. El seu nom prové de Federació d'Associacions de Consumidors i Usuaris d'Andalusia, però des del 2003 és una associació d'àmbit estatal.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!