Ets dels que vas a comprar amb llista o sense? Mires les dates de caducitat abans de posar-ho al carro o creus que t'ho podràs menjar tot quan arribis a casa per dinar o sopar? A Catalunya es fan malbé més de 260.000 tones de menjar a l'any. Segons l'aplicació que lluita contra el malbaratament de menjar Too Good to Go, els catalans llencen de mitjana uns 35,66 euros al mes en menjar. Això equival a uns 428 euros a l'any en aliments que acaben directament a la brossa. Tot i la xifra, estaria per sota de la mitjana espanyola, que ronda els 39,15 euros.

L'enquesta l'ha dut a terme l'Institut IO Sondea per a Too Good to Go i assenyala que el 88% dels catalans assegura que intenta controlar la quantitat de menjar que compra al supermercat i que té en compte la data de caducitat dels aliments que adquireix amb la finalitat que no sobri res o es faci malbé. Malgrat tot, el 76% dels catalans afirma que tot i això segueixen llençant menjar. És més, calculen que prop del 6,23% del que posen al carro de la compra acaba sent llençat. 

"Es calcula que les llars generen la meitat de tot el que és el malbaratament de menjar i això té unes conseqüències econòmiques importants, però també un impacte mediambiental de grans dimensions. A més, el desaprofitament de recursos naturals, el malbaratament del menjar és responsable del 10% de les emissions globals de gasos d'efecte hivernacle. Per això, reduir el malbaratament alimentari és ja per als experts la solució número u per combatre el canvi climàtic", segons destaca la directora de Too Good to Go a Espanya i Portugal, Madalena Rugeroni, a través d'un comunicat. "Els consumidors juguem un paper rellevant, però les empreses i institucions públiques tenen una gran responsabilitat i han de començar a incorporar mesures concretes".

Data de consum preferent: què és?

A més de l'app, la companyia ha posat en marxa diferents iniciatives de sensibilització i entre elles una relacionada amb les dates de consum preferent. "La meitat de la població no sap què significa la data de consum preferent i el 10% del menjar que es desaprofita es deu a la interpretació errònia que es fa de les dates de caducitat", afegeix la responsable. La companyia ha desenvolupat el distintiu Mira, huele, prueba "que és una etiqueta que s'incorpora als envasos de productes amb data de consum preferent per recordar al consumidor que abans de llençar un producte amb aquesta data que hagi vençut utilitzi els seus sentits per saber si segueix sent apte per al consum. Marques com Danone, Yosoy, Babybel, La Vaca que ríe, Alpro, RobinGood, Väcka, entre d'altres ja estan incorporant aquesta etiqueta en molts dels seus productes. "A través de l'app, les accions de conscienciació i el treball conjunt amb empreses i institucions volem inspirar i donar poder a tot el món en aquesta lluita per aconseguir un planeta sense malbaratament alimentari", afegeix.

A l'estiu llencem un 10% més del menjar

A l'estiu fa calor, tenim vacances i ens relaxem. Podria ser aquesta una de les causes per llençar el 10,7% més de menjar que la resta de l'any? Què podem fer per evitar-ho? La solució és fàcil, cal planificar. Però no només a l'estiu, sinó tot l'any.

Les altes temperatures o els viatges podrien ser la resposta al per què llencem més menjar a l'estiu. En aquest sentit, es recomana posar el menjar a la nevera perquè durant aquesta època de l'any, els aliments tendeixen a fer-se malbé abans. I com es col·loca el menjar a la nevera? No cal que sigui estiu per aprendre aquest art. S'hauria de col·locar tota la fruita i verdura a la zona més temperada de la nevera. I la carn, el peix i els plats preparats que són més sensibles a la zona més freda.

 

Imatge principal: secció de fruites i verdures d'un supermercat / Unsplash