El 85% dels espanyols ha respirat aire contaminat per ozó troposfèric aquest 2019 i "la pitjor situació s'ha vist a Catalunya", on tota la població es veu afectada per aquest contaminant, segons un informe d'Ecologistes en Acció, que detalla que cada any provoca la mort prematura de més de 1.500 persones a Espanya –segons dades de l'Organització Mundial de la Salut (OMS)–.

En roda de premsa aquest dimarts, el portaveu de l'entitat i coordinador de l'informe, Miguel Angel Ceballos, ha explicat que l'ozó troposfèric és un contaminant complex, que es forma a la superfície terrestre en presència de radiació solar a partir d'òxids de nitrogen –per la qual cosa es considera com un contaminant secundari– i té greus implicacions per a la salut cardiorespiratòria i per a la biomassa.

Els òxids de nitrogen –com el diòxid de nitrogen (NO2)– que genera el transport, la indústria i l'agricultura i ramaderia intensiva en àrees metropolitanes provoquen la creació d'ozó, que pot viatjar fins a 400 quilòmetres i actualment afecta més a zones com la Plana de Vic i el Prepirineu, que a les grans urbs, encara que a Barcelona porta a provocar 30 morts a l'any.

Un total de 39,8 milions de persona en l'Estat viuen en zones que són per sobre de la recomanació de l'OMS –de 100 micrograms per metre cúbic (ug/m3)–, i 9,8 milions, per sobre del límit legal –que impedeix superar els 120 ug/m3 més de 23 dies a l'any.

Ceballos ha assenyalat del clima calorós i sec d'aquest estiu ha incrementat l'ozó, però ha criticat que mentre a França s'han imposat mesurades per reduir el trànsit i minvar la contaminació, en l'Estat les administracions esperaven "que plogués".

A Catalunya, tota la població és per sobre de la recomanació de l'OMS, i hi ha 177.000 persones per sobre del límit legal –a Osona i Prepirineu–, mentre que un total de 3,7 milions de persones viuen en zones en la que almenys una estació supera aquest límit, una situació que obliga a les administracions autonòmiques a impulsar plans de reducció, però han lamentat que la Generalitat no els ha realitzat.

Davant d'aquesta situació, Ecologistes en Acció va presentar fa uns mesos un recurs administratiu, i en cas que el Govern no respongui, han avisat que ho denunciaran davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), com ja van fer a les Balears aquest dilluns, i després que El Tribunal Superior de Justicia de Castella i Lleó els donés la raó.

Els focus generadors més importants

La coordinadora de l'informe i portaveu de l'entitat a Catalunya, María García, ha assenyalat que els focus generadors més importants són Barcelona i Tarragona, pel transport i els ports. Així, s'han reclamat solucions que passin per canvis estructurals.

"Qualsevol solució sobre el trànsit ha de venir per reduir el parc de vehicles", davant del que advoquen per una taxa anticontaminació que premiï l'ús compartit de vehicles amb almenys tres ocupants i els doti d'un carril propi.

També veu primordial millorar el transport públic, que no té un problema d'inversions, sinó de gestió respecte als horaris i freqüències i la seva intermodalitat, ja que actualment hi ha busos amb horaris que no quadren amb els de trens i que es queden encallats a les entrades de les ciutats perquè no tenen carril propi.

L'entitat proposa una reducció tarifària a través d'una tarifa plana de transport, amb un bitllet mensual que tingui un cost inferior a quatre bitllets T-10 –una 'T-Ambiental'– i que s'augmenti el preu de bitllets més utilitzats per turistes, ja que els ciutadans ja paguen el transport a través dels pressupostos públics.

Garcia ha criticat que s'estiguin planificant ampliacions de l'Aeroport de Barcelona-El Prat i el port de la capital catalana: "És incompatible, no és coherent, estar parlant de preocupació per reduir la contaminació mentre s'estan ampliant les infraestructures que contaminen".

També ha lamentat que el Govern, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i ajuntaments del territori estiguin plantejant una 'vinyeta' per a les autopistes catalanes per treure els peatges en una taula dedicada a reduir la contaminació, quan aquestes mesures l'incrementaran, i també ha criticat que no s'hagi unit el tramvia de Barcelona per l'avinguda Diagonal per no voler "tocar" els cotxes.