Els agents de la Policia Nacional han formalitzat aquest dimecres a Madrid el lliurament d’una dona procedent dels Països Baixos per la seva presumpta implicació en el finançament i la preparació de l’atemptat contra Alejo Vidal-Quadras, expresident del PP català i cofundador de Vox, perpetrat el 9 de novembre de 2023. La detinguda, de nacionalitat holandesa, ha estat extradida en virtut d’una Ordre Europea de Detenció i Lliurament (OEDE) emesa per la justícia espanyola. Es tracta d’un pas més en la investigació sobre l’intent d’assassinat que va commocionar l’escena política, en el qual també figura el trasllat, el passat mes de juny, d’un altre sospitós clau des dels Països Baixos. Segons fonts jurídiques, aquest home, identificat com M.A., és considerat un dels autors materials de l’atac contra l’exvicepresident del Parlament Europeu, que va rebre un tret a la cara.
Fa dos mesos, el jutge de l’Audiència Nacional Santiago Pedraz va proposar enviar a judici vuit presumptes integrants d’un grup organitzat que, segons la investigació, hauria executat l’atemptat per encàrrec a instàncies de l’Iran. El magistrat assenyala que Vidal-Quadras és “una personalitat en l’àmbit europeu referent de l’oposició al règim iranià”, motiu pel qual hauria estat objectiu del complot. El mateix dirigent polític va reforçar aquesta tesi el passat 23 de febrer en una roda de premsa a Madrid, on va relatar el “miracle” que li va permetre sobreviure a l’atac i va assenyalar directament Teheran com a responsable: “No tinc cap dubte que va ser el règim de l’Iran”, va afirmar. Des d’aleshores, Vidal-Quadras ha reiterat en diverses ocasions que l’intent d’assassinat està vinculat al seu suport a la “resistència iraniana” i que, tant ell com les fundacions que presideix o amb què col·labora figuren entre els objectius prioritaris del règim iranià.
Cap a dos quarts de dues del migdia del 9 de novembre del 2023, Alejo Vidal-Quadras va ser víctima d’un atemptat al carrer Núñez de Balboa, al barri de Salamanca de Madrid. Un home amb el rostre cobert per un casc li va disparar un tret a la cara a boca de canó mentre l’exdiputat del PP sortia de missa i caminava pel carrer. La bala va travessar-li la mandíbula i va sortir neta, fet que li va permetre salvar la vida, ja que l’impacte no va afectar zones vitals del cap. Traslladat d’urgència a l’hospital de La Princesa, va ingressar en estat greu, però sempre conscient i fora de perill vital. L’autor dels trets va fugir ràpidament en una motocicleta conduïda per un còmplice, deixant enrere una escena de pànic. En paral·lel a l’entrega d’aquesta setmana de la dona detinguda als Països Baixos, la policia espanyola ha arrestat almenys nou persones més vinculades d’una manera o altra a la trama de l’atac.