La ràpida expansió de la variant òmicron ha arribat a tots els racons de Catalunya, fins i tot al servei de Rodalies. Segons ha informat aquest diumenge Renfe, una cinquantena de maquinistes han agafat la baixa per covid en els darrers dies, fet que ha obligat l'operadora a reformular el servei de transport a Catalunya i cancel·lar entre 20 i 30 de trajectes al dia. En alguns casos, han hagut d'oferir puntualment transport per carretera entre certs trams, com per exemple a la línia R3. Tal com indiquen les darreres actualitzacions al lloc web de Rodalies, el tren que normalment surt de Portbou a les 14:35 h i arriba a Barcelona Sants a les 17:40 h "no circula". De la mateixa manera, també han informat que el tren de l'R3 que havia de sortir a la 13:44 h de la Tor de Querol no ha circulat fins a Vic i Renfe ha ofert transport alternatiu per carretera.

Conductors de baixa

Una cinquantena de baixes per covid entre els conductors de tren han col·lapsat el servei de Rodalies. Aquest diumenge, fonts de Renfe han assegurat a l'ACN que l'operadora intenta "minimitzar l'afectació" però han recordat que els conductors no es poden substituir fàcilment. D'altra banda, els trens d'AVE i llarga distància no s'estan veient afectats per les cancel·lacions perquè és "on hi ha més mobilitat aquests dies".

Pel que fa a les cancel·lacions, moltes es produeixen a línies com l'R1 on hi ha una freqüència més alta. Renfe insisteix que, tot i les afectacions, "sempre hi ha una garantia de desplaçament" perquè o bé t'has d'esperar al següent tren o hi ha un transport alternatiu per carretera. Segons Renfe, l'operadora fixa cada tarda quina modificació tindrà el servei de l'endemà tenint en compte l'evolució de les baixes que tant poden ser per contagiats de covid com per contactes estrets que s'han d'aïllar. Això no obstant, de moment, la pàgina web de Rodalies no ha informat de cap afectació en el servei de demà. 

Renfe ha apuntat que l'afectació dels 20-30 trajectes representa el 2-3% del servei, i que fan una monitorització les 24 hores per tal que "l'afectació sigui la mínima possible", i busquen en aquests casos alternatives per no afectar la mobilitat dels passatgers.

Traspàs de Rodalies

Si fa uns mesos el vicepresident Jordi Puigneró considerava que el trajecte cap al traspàs definitiu de Rodalies havia començat, el PSC va votar en contra d'una moció dels comuns que demanava aquesta negociació a mitjans de desembre. És a dir, que ambdós partits de l'executiu central, comuns i PSC, han topat en aquesta qüestió. En concret, la moció dels comuns demana negociar amb el govern de l'estat el traspàs definitiu i complet de Rodalies, incloent-hi l'AVE, per tal que la Generalitat "pugui impulsar un servei públic de transport de viatgers, amb preus i freqüències raonables". Aquest punt de la moció, que havia estat transaccionat amb esmenes d'ERC i Junts, va rebre el suport dels partits independentistes i comuns, mentre que s'hi van oposar PSC, VOX i PP, i el partit taronja es va abstenir.

 

Foto principal: un tren de l'R2 de Rodalies ple de passatgers / ACN