Els Bombers de la Generalitat esperen una llarga nit per apagar un incendi forestal que ha començat aquest divendres, 24 de juliol, al terme municipal de Farrera, al Pallars Sobirà, i que, ara per ara, ha cremat unes 30 hectàrees, segons les dades provisionals dels Agents Rurals. Els efectius no ho tenen fàcil per apagar les flames perquè el foc, que segons les primeres hipòtesis ha començat per l'impacte d'un llamp, crema en una zona inaccessible.
Orografia complicada
El telèfon d'emergències 112 ha rebut l'avís que informava de l'incendi quan faltava un quart per les onze del matí. El foc, segons ha informat Bombes a través del seu compte d'X, ha començat en una zona amb una orografia molt complicada, a la Serra de Roques Codolles, i ha obligat els efectius a helitransportar-se i treballar en l'extinció de l'incendi amb eines manuals.
Tot i que en un primer moment les condicions semblaven favorables, cap al migdia aquestes han empitjorat i els efectius —que han treballat amb 34 dotacions, les quals dotze aèries— han prioritzat el flanc dret i el cap, que ha arribat a la carena i ha cremat en alta intensitat, generant rodaments cap a la cua. Al final del dia, els Bombers han aconseguit arribar amb un camió al flanc esquerre. Durant la jornada s'han anat sumant també helicòpters i avions de vigilància i atac, que han anat llançant aigua per tal d'apagar les flames. També ha participat un dispositiu de bombers neerlandesos desplegats en el marc del mecanisme de la Unió Europea de Protecció Civil i Ajuda Humanitària.
Ja al vespre, abans de l'ocàs, els mitjans aeris han fet les últimes descàrregues d'aigua abans de retirar-se fins demà a les vuit del matí, quan podran tornar a volar. Els efectius que s'han desplaçat helitransportats, però, continuaran treballant durant tota la nit per apagar les flames. Ara per ara, els Bombers no poden fer cap previsió de quan podran estabilitzar l'incendi.
L'impacte d'un llamp
Segons les dades provisionals dels Agents Rurals, aquest incendi afecta unes 30 hectàrees de terreny forestal. El cos, per la seva part, ha obert una investigació per esbrinar les causes d'aquest foc i, a hores d'ara, treballa amb la hipòtesi que ha estat l'impacte d'un llamp el que, probablement, ha causat el foc.
Durant aquest divendres, 24 de juliol, el municipi de Farrera ha estat sota el nivell 2 de perill alt d'incendi del Pla Alfa, l'eina de fins a quatre fases que fan servir els Agents Rurals per avaluar el risc d'incendi a tot Catalunya. Per aquest dissabte, 25 de juliol, el cos ha activat el nivell 4 de perill extrem d'incendi forestal a 195 municipis de 19 comarques i ha prohibit l'accés als espais naturals del Montmell-Marmellar i del Montsant, al Parc Natural dels Ports, a Cardó-Boix, a Tivissa-Vandellòs-Llaberia-Pradell i a Prades.