Les trucades comercials no consentides (o també dites spam) tenen els dies comptats. El ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, ha anunciat un canvi normatiu en la Llei de Serveis d'Atenció a la Clientela (SAC) per impedir aquest tipus de trucades. La proposta del ministre inclou que les companyies telefòniques hauran de bloquejar les trucades comercials no consentides i que aquestes estaran obligades a identificar les seves trucades comercials amb un codi numèric específic. Així ho va manifestar aquest dilluns a la nit el ministre en una entrevista al programa “Hora 25” de la Cadena SER.
Codi específic i bloqueig de trucades
Una de les esmenes més importants introduïdes pel Ministeri a la Llei SAC regula que les empreses estiguin obligades a identificar les seves trucades comercials amb un codi numèric específic i que les companyies telefòniques bloquegin totes les trucades d'empreses que no l'usin. Consum ha introduït, a més, una altra esmena per declarar nuls tots els contractes que se subscriguin a través de trucades telefòniques no consentides i per obligar les empreses a renovar cada dos anys el consentiment de l'usuari per rebre trucades. Aquest canvi normatiu implicarà, entre altres qüestions, que el govern espanyol adapti el Pla Nacional de Numeració per facilitar la implementació tècnica del nou sistema d'identificació i bloqueig.
Aquesta esmena busca desincentivar les empreses a fer trucades no desitjades, ja que els contractes aconseguits en aquest tipus de comunicacions quedaran anul·lats, segons va indicar el ministre. La iniciativa, va explicar Bustinduy, “respon al creixent volum de queixes per part de la ciutadania, que denuncia sentir-se pressionada o confosa per aquestes trucades”. Així mateix, el canvi normatiu pretén protegir el dret del consumidor a decidir amb prou llibertat i informació. A més, totes les empreses estaran obligades a renovar cada dos anys el consentiment amb l'usuari per rebre trucades comercials, de manera que les empreses no s'emparin en autoritzacions indefinides o ambigües per continuar contactant amb els consumidors.
Aquestes dues esmenes a la Llei SAC que ha donat a conèixer el ministre Pablo Bustinduy se sumen a altres realitzades la setmana passada, també registrades al Congrés dels Diputats a proposta del Ministeri de Consum: la regulació de les subscripcions per evitar renovacions automàtiques no desitjades i la que prova de posar límit a les ressenyes falses que es publiquen en línia. D'aquesta manera, les empreses estaran obligades a comunicar amb quinze dies d'antelació la data de renovació d'un servei o subscripció que hagi estat contractat en línia i hauran de facilitar la baixa voluntària en cas que es vulgui.