L'ANC assegura que la crema d'una bandera espanyola a l'acte de la Diada no estava "planificada"

La crema d'una bandera espanyola a l'escenari de l'acte central de la manifestació de la Diada d'enguany no estava "planificada", ha assegurat aquest dissabte el president de l'Assemblea Nacional Catalana (ANC), Josep Vila, tot i que es col·loqués una lona a l'escenari per evitar les flames a la tarima. "La nostra capacitat d'organització és gran, però hi ha factors que l'espontaneïtat de la gent pot fer aparèixer", ha dit el líder independentista en una entrevista a RAC1, en la qual ha admès que no volen que aquesta sigui la imatge "que pugui quedar" d'una Diada que ha qualificat d'èxit. Vila ha posat l'accent d'aquest èxit en la mobilització evident d'una nova generació de joves engrescats amb la independència aquest 11 de setembre, que ha descrit com un "punt d'inflexió" perquè el nombre de manifestants "no va ser gens menor".

L'augment de la presència de joves, ha dit Vila, "es va palesar de manera indiscutible" aquest divendres, però no ha dit que fos una sorpresa, perquè ja el 2025 "va començar a irrompre una nova generació". "Hi ha relleu generacional en el compromís independentista, en el compromís pel país", ha asseverat, i ha recordat que va aparèixer a les tres manifestacions, a Barcelona, Girona i Amposta, "amb força". El president d'Òmnium Cultural, Xavier Antich, també ha valorat la suma d'"una franja adolescent" enguany a la mobilització de "joves de més edat que configuraven aquest gruix". 

Joves a la manifestació de la Diada a Barcelona / Montse Giralt
Joves a la manifestació de la Diada a Barcelona. Foto: Montse Giralt

Antich també s'ha referit a l'espai de tancament de la Diada a l'anomenada Festa de la Llibertat al passeig Lluís Companys, amb uns 20.000 joves, ha dit, i una estelada gegant acompanyant la mobilització en la qual han participat "les principals organitzacions juvenils del país". A la manifestació, però, ha destacat "el canvi de to", amb la desaparició de la "certa agror, mal humor o crispació" present a mobilitzacions d'anys anteriors que enguany ha estat substituïda per "un clima desacomplexat". 

En aquest sentit, també ha reivindicat que la mobilització d'enguany ha estat el primer cop que "s'ha generalitzat un gran consens" sobre el "factor de risc" de l'extrema dreta. Per a Antich, el creixement de "l'extrema dreta, tant espanyolista com catalana", com s'ha referit a les concentracions anunciades pels ultres de Núcleo Nacional —frustrada aquest divendres— i d'Aliança Catalana dijous al Fossar de les Moreres, "són un factor de risc enorme pel carril central del catalanisme polític i l'independentisme d'aquest país". 

Nou embat per la independència

Vila s'ha expressat de manera similar i ha dit que de cap de les maneres, des de l'ANC, "volem que la imatge del que va succeir fos la d'algun grup polític que no fos el carril central" del catalanisme que sí que protagonitzaven els "milers i milers de persones" que van sortir al carrer aquest 11 de setembre. Persones que, segons Vila, "coincidien en discurs positiu, propositiu, respectuós i amb el compromís d'una societat lliure i de construir un estat propi". Sobre el projecte del "nou embat" que proposar en el seu discurs, Vila assegura que és una "proposta que apunta a empoderar, a mobilitzar, a conscienciar tota la societat civil; a vertebrar-la bé perquè comparteixi el projecte de tornar a plantejar la via que aquest país ha de tornar a encara per un nou embat a favor de la independència". Per això, es donen "tot un any de treball" i de "teixir complicitats" de cara a la mobilització que proposen de cara a l'any vinent, en el desè aniversari de l'1-O.