Els alumnes de 6è de primària de Catalunya han obtingut pitjors resultats a les proves de competències bàsiques aquest curs en comparació amb l’any anterior en llengua catalana, matemàtiques i en l’àmbit de ciència, tecnologia i enginyeria. Pel que fa als estudiants de 4t d’ESO, han empitjorat en castellà, anglès i en competència cientificotecnològica. Així ho reflecteixen les proves d’avaluació final de l’etapa 2024-2025.
La directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum del Departament d’Educació, Mercè Andreu, ha explicat aquest divendres que els resultats més baixos es donen especialment en matemàtiques i ciències, tot i que ha remarcat la necessitat d'"intervenir per millorar les dades en totes les matèries i àrees".
Les dades provenen d’una avaluació censal que s’ha fet a 70.064 alumnes de 6è de primària i 79.142 de 4t d’ESO, tant de centres públics com concertats i privats de Catalunya. Segons els criteris de l’avaluació, s’estableix que una puntuació superior als 70 punts indica un bon nivell de competència.
En el cas de 6è de primària:
-
En català, els alumnes han passat de 74,7 punts el 2024 a 73,5 aquest curs.
-
En castellà, pugen de 73,9 a 76,5 punts.
-
En anglès, també milloren: de 73,2 a 75,7 punts.
-
En canvi, en matemàtiques han baixat de 74,3 a 70,4 punts.
-
I en ciència, tecnologia i enginyeria, el descens és més notable: de 74,3 a 66,3 punts, per sota del llindar considerat com a bon nivell.
Els estudiants de 4t d’ESO:
-
En català, pugen de 70,7 a 75,1 punts.
-
En castellà, baixen de 75,9 a 74,2 punts.
-
En anglès, el descens és més pronunciat: de 73,1 a 69,1 punts.
-
En matemàtiques, milloren: de 64,9 a 69,8 punts.
-
Però en ciència, tecnologia i enginyeria, cauen de 72,6 a 67,9 punts.
Per tant, a 4t d’ESO es detecta una millora en català i matemàtiques, però retrocessos en la resta, amb tres competències per sota dels 70 punts. La consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ja va avançar fa poques setmanes que les proves de competències bàsiques no havien anat com desitjarien i que "remuntar els resultats no serà fàcil". La titular d'Educació ja va explicar aleshores que s'han posat en marxa diverses iniciatives per revertir aquests resultats, que va reconèixer que estan "en caiguda ininterrompuda des del 2015". La consellera va recordar que la millora dels resultats educatius és una de les principals prioritats d'aquesta legislatura. Per revertir aquesta tendència, va assegurar que s'estan "alineant" recursos i va destacar que no es tracta d'un objectiu del Govern sinó d'una "necessitat" del país.