Carregant...

Des de Protecció Civil han aixecat el confinament que aquest dilluns, 5 d'octubre, ha mantingut els veïns dels municipis de les comarques del Vallès Oriental dins de casa seva durant l'episodi de pluges torrencials que ha durat tot el matí i que també ha afectat poblacions del Maresme, de l'Alt Penedès, el Garraf, el Baix Llobregat, el Barcelonès, el Vallès Occidental i la Selva. La localitat més afectada pels aiguats ha estat Granollers, que ha patit inundacions en diversos punts de la ciutat, a causa de l'acumulació d'aigua i del desbordament puntual del riu Congost. La tempesta, que aquest cap de setmana s'ha saldat amb dos morts i un desaparegut a Tordera, Montornès del Vallès i Pineda de Mar, respectivament, ha arribat aquest matí de manera sobtada i inesperada. De fet, el cap de predicció del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat), Santi Segalà, ha assegurat que aquest episodi no estava previst als models meteorològics. 


Des dels Bombers de la Generalitat han hagut de rescatar diverses persones atrapades als seus cotxes que han quedat embarrancats per la pluja al Vallès Oriental, sobretot a la seva capital, al llarg del matí. Tot i la millora de les condicions meteorològiques, des de Protecció Civil han informat que faran un seguiment durant la tarda dels possibles xàfecs aïllats i dispersos que encara poden provocar problemes.


Inundació a les vies del tren a Granollers 

Des d'Adif han informat que la circulació de trens ha quedat totalment interrompuda a Granollers per precaució, arran de la inundació de les vies per les fortes pluges que han caigut a primera hora del matí d'aquest dilluns. Paral·lelament, a l'R2 Nord —que ja s'havia de fer per carretera entre Granollers Centre i Sant Celoni per les precipitacions del cap de setmana— s'ha hagut d'activar en fase prealerta el Pla FERROCAT per un tren aturat a prop de l'estació, mentre es feia l'evacuació dels passatgers, que s'ha pogut completar sense incidències. També està sense servei l'R1 en tot el seu recorregut.


Els forts aiguats a Granollers —on s'han acumulat 108 litres des de la mitjanit— també han deixat un esvoranc al carrer de Josep Umbert i Ventura, a l'altura de la cantonada amb el carrer de l'Equador. A conseqüència d'aquest esfondrament, s'ha hagut d'evacuar dos edificis d'oficines per precaució; afortunadament, no s'ha de lamentar danys personals i tots els desallotjats han pogut tornar passades un parell d'hores. La zona es manté acordonada, amb efectius dels Mossos d'Esquadra regulant el trànsit als carrers dels voltants per facilitar la tasca als Bombers —activats amb tres dotacions terrestres i efectius del Grup d'Estructures Col·lapsades (GREC)— i tècnics de l'Ajuntament que s'hi han desplaçat per fer la primera inspecció a la calçada afectada. Des dels Bombers han informat que al carrer de l'Equador s'ha registrat un segon forat.

Esfondrament al carrer Josep Umbert i Ventura de Granollers / Cedida

Per la seva banda, a la Garriga, hi ha hagut un augment del cabal del riu Congost, que ha superat el llindar de perill i ha afectat ponts, carreteres, molins i algunes zones urbanes.


Alerta per fortes pluges a la resta del territori

A banda del Vallès Oriental, on es manté el confinament, i el Maresme, també s'ha enviat un ES-Alert a les comarques de l'Alt Penedès, el Garraf, el Baix Llobregat, el Barcelonès, el Vallès Occidental i la Selva per pluges torrencials que han caigut amb força fins poc abans de les dues del migdia, demanant a la població que evités els desplaçaments innecessaris i que no s'acostés a rius, rieres i barrancs per evitar riscos.


Per altra banda, durant tot el matí s'han mantingut tallades la carretera BV-5159, entre la Roca del Vallès i Vilanova del Vallès; la C-1415a, a Castellar del Vallès, per esllavissades; la C-352, entre els municipis de les Franqueses del Vallès i Canovelles, per un túnel inundat; la B-140, a Santa Perpètua de Mogoda, i la GI-682, a Blanes, per inundacions. També hi ha hagut carrils tallats a la C-17, entre Lliçà d'Amunt i Parets del Vallès en sentit Barcelona; a la C-35, a l'altura de Vidreres; a la GI-681 i a la GI-682 a Tossa de Mar; a l'N-150, a Terrassa; i a la B-20, entre Santa Coloma de Gramenet i Barcelona, en sentit Montgat.