L'advocat del menor de Sant Sadurní detingut per Blocus denuncia que se l'ha tancat per "interès polític"

L'advocat del menor de 17 anys i veí de Sant Sadurní d'Anoia tancat en un centre de Justícia Juvenil, acusat d'haver promogut a través del canal Blocus aldarulls i saquejos en comerços de Barcelona, el 24 d'octubre passat, ha demanat a l'Audiència de Barcelona que revoqui la mesura i dicti la seva llibertat vigilada. L'advocat Martí Cànaves exposa que l'equip tècnic va recomanar una "intervenció en medi obert" del noi perquè té un "entorn familiar estable", però la Fiscalia va proposar i el jutge de Menors va decretar "sense prou justificació" el seu internament en un centre tancat, segons el recurs al qual ha tingut accés ElNacional.cat aquest divendres. Hi precisa que se li fa una "acusació genèrica", contravenint la Convenció dels Drets del Nen, i que "no es pot justificar per raons d'interès polític", com en el seu cas.

A més, el lletrat reclama que s'investigui "el veritable origen de la convocatòria digital, identificar als qui van promoure i van organitzar la seva difusió i determinar si van existir actuacions coordinades de captació de participants". Hi sosté que el menor va entrar en un dels xats de Blocus en rebre una convocatòria a TikTok. Certament, per ara, la desena de detinguts, entre majors d'edats i menors, són considerats instigadors, però no creadors de Blocus. En aquest sentit, el jutge ha deixat en llibertat vigilada els dos menors detinguts a Lleida, segons informa el TSJC aquest divendres.

Cap objecte sostret

En l'atestat, els Mossos d'Esquadra sostenen que el menor va entrar en el grup de WhatsApp Joyerías BCN 24 i va fer comentaris per entrar a les botigues. En aquest xat també es va identificar un noi de 18 anys, a qui se li va trobar dues catanes i una arma de foc en el seu domicili, i que va ingressar en presó provisional. Pel que fa al menor de Sant Sadurní, el seu defensor sosté en el recurs, que en l'escorcoll en el domicili familiar no se li va trobar cap objecte suposadament sostret en el vandalisme de Barcelona, on la policia indica que va ser identificat. A més de la llibertat vigilada, el seu advocat demana que se li imposi una mesura educativa, com ara "l'ús responsable de les xarxes socials i les aplicacions de missatgeria instantània, i formació bàsica en drets i responsabilitats, a més de les restants actuacions de seguiment personal".

Ni creador o administrador del grup

L'advocat del menor insisteix que "la gravetat que puguin presentar determinats fets de pertorbació de l'ordre públic no autoritza a presumir que totes les persones relacionades amb les comunicacions investigades exercissin idèntiques funcions, compartissin un mateix grau d'intervenció o participessin en les actuacions materials finalment desenvolupades". Afegeix que, dels elements examinats per aquesta defensa, "no resulta acreditat que el menor fos creador o administrador de cap dels grups de WhatsApp investigats, ni que ostentés facultats de direcció o control sobre els seus integrants".

Exposa que el menor va explicar-li que va entrar al grup navegant per TikTok. I afirma: "El veritable problema és com aquestes xarxes socials tenen capacitat d'atracció i manipulació dels menors, que a més manquen d'una mínima formació en la gestió responsable de les xarxes socials i els riscos que el seu ús comporten; grans companyies tecnològiques que burlen la normativa existent i difonen de manera incontrolada continguts que haurien de filtrar quan ostenten una posició de garant".

Ús responsable de les xarxes socials

El jutge de Menors va decretar l'internament del noi de Sant Sadurní el 31 d'octubre passat, fent cas a la Fiscalia, però no a l'equip tècnic, insisteix el seu advocat. Martí Cànaves precisa que el menor ha acabat l'ESO que feia un cicle d'electricitat, que va haver de deixar perquè la família va haver de marxar d'on vivia, i que estava apuntat a una autoescola. Afegeix que amb la mesura de llibertat vigilada i un control educatiu, n'hi hauria prou per seguir la investigació i aclarir la seva actuació. Inicialment, se l'investiga per desordres públics i grup criminal.

"L'òrgan judicial degué explicar quin risc cautelar concret derivava de la conducta individualment atribuïda al menor, per què aquest risc subsistia en el moment d'adoptar la mesura i per què no podia ser raonablement neutralitzat mitjançant llibertat vigilada o una altra intervenció menys restrictiva", afirma el lletrat. Precisa que el jutge "tampoc imposa cap contingut educatiu concret relacionat amb l'educació en l'ús responsable de les xarxes socials, limitant-se a acordar la privació de llibertat del menor sense imposar cap contingut individualitzat i adaptat al contingut educatiu necessari en aquest cas concret, cosa que és totalment incomprensible i converteix la mesura d'internament en una mesura exclusivament repressora sense cap contingut educatiu", manifesta.

En el recurs, Cànaves assegura que no es pot usar "la gravetat dels actes materials executats per tercers com a fonament suficient per a justificar l'internament tancat del menor, sense precisar quina hauria estat la seva concreta contribució individual als fets i quin risc cautelar actual es desprendria d'ella". I conclou: "No resulta jurídicament admissible suplir la insuficient individualització de la conducta atribuïda al menor mitjançant referències genèriques a la gravetat global dels esdeveniments investigats, ni molt menys justificar-se per raons d'interès polític".  Per tot això, el penalista demana a l'Audiència de Barcelona que faci una vista el més urgent possible per exposar aquests arguments per obtenir la seva llibertat vigilada.