Quin és el motiu exacte de la crisi que s’ha generat aquest divendres a Rodalies de Catalunya? Ni Adif, l’operadora, ho sap. La seva presidenta, María Luisa Domínguez, ha dit que l’empresa obrirà una investigació per esclarir què ha passat exactament aquesta matinada, però sí que ha pogut concretar una cosa: han fallat els discs durs que es van renovar fa només un any. El cas és que aquesta matinada l’operadora ha tirat endavant l’actualització del software que garanteix la comunicació constant entre els trens i la central. El que ha fallat no és el programari, sinó el hardware, segons Domínguez.

Ara serà l’especialista d’Atos Unify, l’empresa encarregada d’instal·lar les noves versions del software, qui analitzarà què ha passat exactament. La presidenta d’Adif ha lamentat no poder donar més detalls davant la premsa. No obstant això, ha assegurat que l’operadora decidirà en un futur si continua treballant de bracet d’aquesta empresa un cop acabin les investigacions sobre la qüestió. “Ha estat sorprenent que l’error estigués en el hardware i no en el software”, ha dit; a més d’assegurar que la darrera actualització del programari ja s’havia instal·lat prèviament a les estacions de Delicias (Saragossa) i de Castelló.

La cosa ha anat de la següent manera: cap a la una de la matinada, els especialistes han començat a tirar endavant una actualització que no acostuma a comportar més de 30 minuts. Però en els primers deu minuts ja s’han adonat que alguna cosa anava malament. La primera intenció ha estat fer marxa enrere, però ja era impossible. El hardware havia rebentat i llavors ja era impossible instal·lar qualsevol mena de versió. Ni la nova ni l’antiga. Finalment, s’ha pogut instal·lar uns nous discs durs amb la darrera versió del programari, i és quan s’ha restablert el sistema. És a dir, que ara Rodalies Catalunya ja funciona tal com Adif preveia que havia de funcionar.

Preguntada per si no hagués estat millor fer aquesta operació en cap de setmana, quan no hi ha tants viatgers, la presidenta d’Adif ha argumentat que aquest tipus d’actualitzacions són constants. A més, ha assegurat que la intenció de no fer circular els trens ha estat per seguretat. Perquè és perillós fer-los circular sense que estiguin controlats. “És com si els avions no es poguessin comunicar amb la torre de control”, ha explicat.

 

El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, no ha tardat gens ni mica aquest divendres a reclamar d’una vegada per totes el traspàs integral de Rodalies a les mans de la Generalitat. Ha recordat que les infraestructures gestionades des de Catalunya no generen tantes incidències com les que sí que generen les infraestructures que es gestionen des d’Espanya. “Les excuses pel mal funcionament de Rodalies ja s'han acabat, no ens serveix cap argument, cal seure a negociar el traspàs”, ha dit en declaracions a Catalunya Ràdio.

La presidenta d'Adif, María Luisa Domínguez, durant la roda de premsa per donar explicacions de la crisi a Rodalies / Foto: A.D.