Obrir l'aplicació de Twitter, Instagram o Tiktok i lliscar el dit sobre la pantalla per consumir cada cop més contingut, amb la seguretat que sempre n'hi haurà més, i, de sobte, has passat minuts o hores repetint aquesta acció sense pensar-hi. Això és l'scroll infinit: només desplaçant la pantalla, aquesta va donant nou contingut sense necessitat que l'usuari canviï de pàgina, per exemple. Moltes de les xarxes socials compten amb aquest recurs que aconsegueix que els usuaris passin més temps a la seva app, per què? És addictiu i això fa que estigui en el punt de mira del nou projecte legislatiu de la Unió Europa (UE) que pretén que les xarxes socials o els jocs en línia siguin "menys addictius", en nom de la salut mental.

En un projecte d'informe d'iniciativa pròpia de l'Eurocambra, aprovat a la Comissió de Mercat Interior i Protecció dels Consumidors del Parlament Europeu, els eurodiputats han alertat de les característiques addictives de certs serveis digitals i han demanat fomentar un “disseny ètic” per defecte. Van assenyalar que certs serveis digitals com els jocs en línia, les xarxes socials, els serveis en continu (streaming) i els mercats en línia "s'aprofiten de les vulnerabilitats de les persones per captar la seva atenció i monetitzar les seves dades", ha resumit el Parlament Europeu en un comunicat.

El document aprovat per aquesta comissió indica que, tot i que les xarxes socials poden afectar la societat de manera positiva (per exemple, augmentant l'eficiència, l'accessibilitat i la connectivitat), el seu "disseny addictiu" pot causar danys físics, psicològics i materials. Entre aquests, apunta a la pèrdua de concentració i capacitat cognitiva, esgotament, estrès, depressió o limitació de l'activitat física.

"Els eurodiputats volen que les empreses estiguin obligades a desenvolupar productes i serveis digitals ètics i justos "per disseny" sense patrons foscos, disseny enganyós i addictiu. La Comissió hauria de presentar un "dret a no ser molestat" digitalment i crear una llista de bones pràctiques de disseny com ara: "pensa abans de compartir"; desactivar les notificacions per defecte; fonts cronològiques; mode d'escala de grisos; avisos o bloquejos automàtics després d'un ús preestablert (en particular per a menors); resums totals del temps de pantalla", es proposa i s'exemplifica al comunicat. 

"La cocaïna conductual"

Aza Raskin és el creador de l'scroll infinit i ell mateix s'ha penedit de la seva creació, com ha reconegut diverses vegades. "És com si prenguessin (les companyies) cocaïna conductual i l'espolsessin per tota la vostra interfície i això és el que us fa voler tornar, tornar i tornar", va afirmar en una entrevista a la BBC l'any 2018, on va afegir: "Darrere de cada pantalla del vostre telèfon, en general hi ha un miler d'enginyers que han treballat en aquesta cosa per intentar que sigui el màxim d'addictiu". En la mateixa entrevista alertava que els adolescents i més joves són els més vulnerables a aquests patrons addictius, tot i que no els únics.