Les Zones de Baixes Emissions (ZBE), la restricció de circulació de vehicles antics contaminants, s'estendran a tots els municipis de Catalunya de més de 20.000 habitants l'any 2025, segons un document signat aquest divendres pel Govern, ajuntaments, diputacions, gestors d'infraestructures i entitats a la Cimera de la Qualitat de l'Aire.  A partir de l’any 2025, 67 municipis catalans tindran Zones de Baixes Emissions, on la circulació dels vehicles més contaminants estarà prohibida. Segons la llei estatal, els municipis de més de 50.000 habitants i els de més de 20.000 amb nivells alts d'emissions ja estaven obligats a aplicar-ho, però el document del Govern inclou els de més de 20.000 habitants amb cotes baixes de contaminació.  

"Acordem fer un pas endavant i assumim el compromís de treballar per a la implantació de la Zona de Baixes Emissions a tots els municipis de Catalunya de més de 20.000 habitants abans d'acabar l'any 2025", detalla l'acord per a la qualitat de l'aire de Catalunya, que s'ha signat aquest divendres al Palau de Pedralbes de Barcelona. La implementació de la ZBE, que fins ara només existia a l'àrea metropolitana de Barcelona, serà gradual: el 2023 i 2024 s'establirà l'àmbit d'aplicació i el 2025 s'aplicarà de forma efectiva.  L'Acord signat implica crear un model comú general que sigui adaptable i aplicable a les característiques de cada municipi, així com que abans d'acabar el primer semestre del 2023 s'hagi definit la ZBE dels municipis de més de 50.000 habitants, i el primer semestre del 2024 la resta de municipis.

En el model comú es vol promoure la velocitat màxima de 30 km/h en les zones urbanes que comparteixin habitualment persones i vehicles. També garantir que els combustibles sòlids com la biomassa es facin servir de manera que generin el mínim de partícules de contaminació. Els signants s'han compromès a haver reduït el 2025 un mínim del 15% les emissions d'òxid de nitrogen i de partícules en suspensió prenent amb referència els nivells del 2019. Les institucions i entitats que han signat l'acord també s'han compromès a promoure i adoptar mesures voluntàries a la indústria i la logística que vagin més enllà de la legislació vigent. Per exemple, renovant les flotes amb vehicles menys contaminants, i facilitant el teletreball per evitar desplaçaments habituals. El Departament d'Acció Climàtica donarà 6 milions d'euros per ajudar els municipis en la transició energètica i que 4 d'aquests milions s'assignaran aquest any 2022.

Els 67 municipis que a partir de 2025 tindran Zona de Baixes Emissions són aquests:

  1. Barcelona
  2. L’Hospitalet de Llobregat
  3. Terrassa
  4. Badalona
  5. Sabadell
  6. Lleida
  7. Tarragona
  8. Mataró
  9. Santa Coloma de Gramenet
  10. Reus
  11. Girona
  12. Sant Cugat del Vallès
  13. Cornellà de Llobregat
  14. Sant Boi de Llobregat
  15. Rubí
  16. Manresa
  17. Vilanova i la Geltrú
  18. Castelldefels
  19.  Viladecans
  20. El Prat de Llobregat
  21. Granollers
  22. Cerdanyola del Vallès
  23. Mollet del Vallès
  24. Vic
  25. Figueres
  26. Gavà
  27. Esplugues de Llobregat
  28. Sant Feliu de Llobregat
  29. Igualada
  30. Blanes
  31. Vilafranca del Penedès
  32. Ripollet
  33. El Vendrell
  34. Lloret de Mar
  35. Sant Adrià de Besòs
  36. Montcada i Reixac
  37. Olot
  38. Cambrils
  39. Sant Joan Despí
  40. Tortosa
  41. Barberà del Vallès
  42. Salt
  43. Sant Pere de Ribes
  44. Sitges
  45. Martorell
  46. Premià de Mar
  47. Salou
  48. Calafell
  49. Sant Vicenç dels Horts
  50. Pineda de Mar
  51. Sant Andreu de la Barca
  52. Molins de Rei
  53. Santa Perpètua de Mogoda
  54. Castellar del Vallès
  55. Valls
  56. Olesa de Montserrat
  57. El Masnou
  58. Palafrugell
  59. Vila-seca
  60. Esparreguera
  61. Sant Feliu de Guíxols
  62. Amposta
  63. Vilassar de Mar
  64. Manlleu
  65. Les Franqueses del Vallès
  66. Banyoles
  67. Sant Quirze del Vallès.

Reducció de desplaçaments contaminants

El desplegament de la Zona de Baixes Emissions ha permès reduir 609.000 desplaçaments en vehicles més contaminants que comporta la reducció dels nivells de diòxid de nitrogen (NO2) a la ciutat. Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona aquest dilluns, aquestes són les principals conclusions que s’extreuen del primer informe d’implantació i seguiment d’aquesta mesura que va entrar en vigor l’1 de gener de 2020 i que, a més, ha estat marcada per les restriccions derivades de la pandèmia de la covid-19 -en especial la reducció del trànsit durant el confinament- decretades en aquests dos anys d’implantació.

El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ja va avançar aquest dilluns una sèrie de canvis a la ZBE, per exemple, que els vehicles dièsel amb l'etiqueta groga Euro 4, distingida amb una B (matriculats entre el gener del 2006 i el 2014) seran els següents en quedar-se fora de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona. Així ho va explicar en la presentació del primer informe de balanç de la mesura a la capital catalana. Encara no hi ha cap data establerta per a la nova restricció de vehicles.