L'Hospital Vall d'Hebron farà rèpliques virtuals d'òrgans per provar tractaments abans d'aplicar-los, segons ha anunciat aquest dijous. Es tracta del desenvolupament de bessons digitals humans, una tecnologia innovadora que permetrà simular l'evolució de malalties i predir la resposta als tractaments abans d'aplicar-los als pacients. Des del centre han considerat que es tracta d'un "pas més en la medicina personalitzada" i que "situarà Vall d'Hebron a l'avantguarda del desenvolupament d'aquesta tecnologia emergent", ja que és un projecte únic en l'àmbit de salut a escala europea.
Més concretament, els bessons digitals humans són, com dèiem, rèpliques virtuals personalitzades d'òrgans, sistemes o processos biològics creades a partir de dades reals dels pacients. Combinant imatge mèdica, dades clíniques, genòmica, intel·ligència artificial i models computacionals, els bessons permeten reproduir digitalment el comportament d'una malaltia o d'un òrgan i simular diferents escenaris terapèutics. Segons l'hospital, aquesta capacitat predictiva obre la porta a prendre decisions clíniques més precises, seleccionar el tractament més adequat per a cada pacient i provar la seva eficàcia i seguretat en el bessó digital, reduint així complicacions i millorant els resultats en salut.
Migranyes, cardiopaties i el cas de l'Isidre
El director clínic de Radiodiagnòstic de Vall d'Hebron, Manel Escobar, explica que l'objectiu del projecte és "resoldre un problema clínic". "Els bessons digitals tenen capacitat predictiva, és a dir, avancen com evolucionarà un pacient, o quins efectes li pot provocar un tractament, abans d’aplicar-lo en el món real. Ha de ser un suport a les decisions clíniques i aprofitar al màxim els tractaments personalitzats", afegeix. Durant els pròxims tres anys, els investigadors dissenyaran models computacionals per a diferents branques mèdiques, amb la previsió d'iniciar la validació clínica d'aquests instruments cap al desembre de 2029. Entre els projectes a desenvolupar hi ha la creació de bessons digitals de l'activitat elèctrica del cor de pacients pediàtrics, la detecció precoç de cardiopaties a partir d'electrocardiogrames o tractar pacients amb migranya. Així mateix, crear models que permetin planificar intervencions com l'ablació en casos de taquicàrdia ventricular, la implantació de la vàlvula pulmonar percutània, extirpar tumors hepàtics o planificar els procediments en pacients amb Tetralogia de Fallot, una cardiopatia congènita. També es contempla la creació d'una plataforma federada per integrar dades clíniques multimodals i el desenvolupament de models anatòmics 3D personalitzats que podran visualitzar-se directament al quiròfan o a les sales intervencionistes, tant en cirurgia robòtica com laparoscòpica, incloent-hi l'ús de realitat augmentada.
La utilitat directa dels bessons digitals s'exemplifica en casos d'alta complexitat com el de l'Isidre Barrachina, un pacient de 63 anys que ha patit tres infarts de miocardi derivats d'un trombe i a qui van haver de practicar tres bypass. Actualment, presenta una arrítmia que no s'ha pogut corregir amb les teràpies convencionals, i la seva situació clínica desaconsella intervencions invasives a cegues, per la qual cosa ha estat seleccionat per participar en el projecte i generar una rèplica virtual del seu cor. "És una manera de poder fer proves al meu cor sense que sigui el meu cor. Per a mi és una segona oportunitat per no tenir més problemes i poder viure més temps", diu, i afegeix: "És una via perquè els doctors puguin tenir més precisió i així no s'arrisquen a ficar-me al quiròfan i que em quedi a la taula".
Per la seva banda, la directora assistencial de l'hospital, María José Abadías, assegura que "aquest projecte és possible gràcies a la fortalesa i expertesa que Vall d'Hebron ha construït els darrers anys en l'àmbit de les tecnologies 3D, la medicina personalitzada i la innovació clínica". En aquest sentit, des del centre recorden que disposen d'una unitat de tecnologies 3D de referència que participa habitualment en la planificació de procediments d'alta complexitat i en el desenvolupament de models anatòmics personalitzats. "Aquesta experiència proporciona per avançar cap al desenvolupament dels bessons digitals humans. El desenvolupament de bessons digitals representa el següent pas evolutiu: passar de la representació tridimensional de l'anatomia a models computacionals capaços de simular el comportament dels òrgans, l'evolució de les malalties i la resposta als tractaments", diu la nota de l'hospital.
El projecte es finança amb 11,7 milions d'euros procedents dels Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER), en el marc de la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP). Forma part del programa Noves Tecnologies digitals per a l'abordatge personalitzat de patologies congènites i complexes (3Dx3C) i inclou deu actuacions integrades en un únic pla estratègic. Durant els pròxims tres anys es desenvoluparan models computacionals avançats per a diverses especialitats mèdiques i quirúrgiques, amb l'objectiu de portar la medicina personalitzada a un nou nivell. Per fer-ho possible, Vall d'Hebron establirà acords amb empreses tecnològiques punteres per codesenvolupar els models computacionals i les solucions digitals associades. L'objectiu no és únicament incorporar tecnologia existent, sinó generar innovació conjuntament amb el sector tecnològic i accelerar-ne la translació a la pràctica clínica en benefici dels pacients.
#VallHebron serà el primer hospital d’Europa que codesenvoluparà un projecte de bessons digitals humans amb el sector tecnològic. El projecte es finança amb els Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) en el marc de la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP) i situarà Vall d’Hebron a l’avantguarda del desenvolupament d’aquesta tecnologia emergent. Ens convertim així en el primer hospital que impulsa una licitació pública per codesenvolupar projectes de bessons digitals. #STEP #FEDERCat #EUFunding #EuropeanUnion 🔗 Més: https://t.co/pmEX5TZeDD
— Vall d'Hebron (@vallhebron) November 5, 2026
