Aquest article, de ben segur, trencarà idees preconcebudes. Un estudi publicat a la revista científica Emerging Infectious Diseases ha determinat quins són els seients d'un avió que tenen més risc de contagi per coronavirus. En contra de la creença general, els seients situats al costat de la finestreta són els més perillosos.

L'explicació rau en l'estructura de l'avió i com circula l'aire a l'interior de l'aparell. Els més segurs són els que donen al passadís. Aquesta conclusió s'ha fet a partir dels resultats d'un vol domèstic de cinc hores analitzat per la Universitat de Notre Dame, Fremantle (Austràlia).

Classe turista

En concret, els resultats s'han obtingut d'un vol del passat 21 de març de 2020 des de Sidney a Perth amb la companyia Qantas Airways. En ell, es va notificar que nou passatgers procedents d'un creuer, havien viatjat amb covid posteriorment en aquest vol. En les dues setmanes posteriors, es van identificar altres casos d’infecció entre els passatgers.

A banda de la situació, finestra o passadís, també es va determinar que la classe turista, la més econòmica, també determinava el contagi. Onze persones van contraure la malaltia d'un total de 243. Tan sols tres d'aquests, hi ha el dubte sobre si el contagi es va fer dins la cabina o posterior al viatge.

Repartiment de positius

 Distribució espacial de casos primaris (infecciosos i no infecciosos) i secundaris (associats al vol i possiblement associats al vol) / Font: Universitat de Notre Dame, Fremantle

Un altre fet destacable és que els passatgers ja contagiats prèviament es van repartir de forma uniforme entre el centre i la part posterior de la cabina, com es pot apreciar en aquesta infografia. Però els onze infectats secundaris es van concentrar, únicament, en el centre de l'aparell. Set d'aquests, a la finestra. 

La majoria dels passatgers afectats es trobaven a dues files dels viatgers que van provocar el contagi, tot i que un estava a sis files de distància. En un comunicat posterior, la companyia Qantas va assegurar que tenia els protocols activats però desconeixien que ja en venien d'infectats: "Si ho haguéssim sabut, no se'ls hauria permès pujar", va confirmar el seu director Ian Hosegood.

Com es va determinar?

Les conclusions van seguir el següent mètode: primer es van realitzar anàlisis epidemiològiques amb seqüenciació del genoma complet. La soca del virus dels viatgers al creuer i al vol estava relacionada i no s’havia identificat prèviament a Austràlia. Per a onze passatgers, cap dels quals havia viatjat en el creuer, la malaltia confirmada per PCR es va desenvolupar entre 48 hores i 14 dies posteriors al vol. 

Es van considerar vuit casos de vol associat amb la distinta soca SARS-CoV-2 A2-RP; els tres casos restants possiblement estaven associats al vol. Els onze passatgers havien estat a la mateixa cabina amb persones simptomàtiques que presentaven casos primaris, positius. Aquesta investigació proporciona evidències de transmissió associada al vol.