La satisfacció amb el sistema sanitari madrileny ha experimentat una millora significativa en els últims quatre anys, segons un estudi realitzat per Ipsos sobre la percepció de la sanitat pública a Espanya.

Indica que el 77% dels madrilenys usuaris de la sanitat pública es declaren satisfets amb la sanitat a la regió, nou punts més que el 2021. A més, un de cada cinc ciutadans (21%) atorga la màxima qualificació d'excel·lent, dos punts més que fa quatre anys.

Paral·lelament, la insatisfacció ha disminuït amb força, del 21% al 14%. La millora s'observa en tots els aspectes avaluats, amb avenços destacats en digitalització, reducció dels temps d'espera i accessibilitat del professional sanitari, amb un increment de la satisfacció del 17% en els dos primers i del 16% en el de l'accessibilitat.

També assenyala que hi ha un fort creixement de l'ús de la lliure elecció sanitària a Madrid. En Atenció Primària, ha passat del 34% el 2021 al 49% el 2025; en especialitzada, del 17% al 26%; i en hospitalària, del 15% al 28%. Segons Silvia Bravo, Directora d'Investigació d'Ipsos, “l'augment en l'exercici de la lliure elecció a Madrid mostra un canvi cultural cap a un pacient més informat, exigent i partícip en la presa de decisions sobre la seva salut”.

L'enquesta analitza també els principals factors que porten els madrilenys a canviar de metge, especialista o hospital. En Atenció Primària, la manca d'empatia del metge s'ha convertit en la raó més assenyalada per exercir la lliure elecció (25%, davant del 19% el 2021), mentre que perd pes la ubicació del centre (24% davant del 31%) i guanya rellevància el descontentament amb el servei anterior (23% davant del 21%).

En atenció especialitzada, el temps d'espera per a la consulta es manté com el principal motiu (31%), sense variacions respecte al 2021, seguit d'un descens en el descontentament amb el servei anterior (del 28% al 21%) i en la importància de la ubicació (19% respecte al 24%). Finalment, en atenció hospitalària, el temps d'espera es converteix en el factor determinant (29%, respecte al 26% de fa quatre anys), mentre que la ubicació cau amb força del 40% al 27% i el descontentament amb el servei anterior registra un lleuger augment, en passar de l'11% al 15%.

LLIURE ELECCIÓ

L'Hospital Universitari Fundación Jiménez Díaz es manté com el centre hospitalari més triat pels madrilenys quan exerceixen la lliure elecció. El 4% dels enquestats el van seleccionar com el seu hospital de destinació després d'un canvi, dos punts més que el 2021. El segueixen els hospitals universitaris La Paz, Gregorio Marañón i 12 de Octubre, amb un 2% cadascun (aquest últim puja un punt respecte al 2021).

Així mateix, si tots els madrilenys poguessin canviar d'hospital, la Fundación Jiménez Díaz i La Paz serien els preferits per un 7% dels ciutadans, seguits del Gregorio Marañón (6%). “El lideratge d'hospitals com la Fundación Jiménez Díaz reflecteix no només el seu prestigi i reputació, sinó també la capacitat del sistema madrileny per oferir opcions de qualitat en l'exercici del dret a triar”, assenyala Silvia Bravo.

Madrid se situa com un dels territoris que lideren en percepció ciutadana de la qualitat sanitària, juntament amb el País Basc i les Illes Balears. La comunitat destaca també per l'alta proporció de ciutadans que atorguen excel·lent a la sanitat (21%), molt per sobre de la mitjana nacional (10%).

© SERVIMEDIA. Aquest contingut pertany a Servimedia. La seva difusió està permesa únicament als clients d'aquesta agència de notícies, sempre que s'esmenti Servimedia com a font o autor. Tots els drets estan reservats. Està prohibida la seva distribució o comunicació pública per part de tercers, independentment del mitjà o format utilitzat.