El brot d’hantavirus originat en el creuer MV Hondius continua centrant l’atenció mediàtica internacional, tot i que no s’han sumat nous contagis en les últimes hores. En total, s’han notificat 11 casos, nou dels quals ja han estat confirmats.  Espanya, França, Itàlia, els Estats Units i la resta dels 23 països amb passatgers a bord mantenen actius els protocols de quarantena i seguiment epidemiològic. Després de les tres morts registrades els dies 11 i 26 d’abril i 2 de maig, la preocupació se centra en la pacient francesa infectada, que es troba en estat crític. Segons les autoritats franceses, la dona està ingressada a l’UCI d’un hospital de París, connectada a respiració assistida i amb circulació extracorpòria després d’haver desenvolupat una forma greu de la malaltia amb afeccions cardíaques i pulmonars. “La pacient presenta actualment la forma més greu del quadre cardiopulmonar”, ha explicat Xavier Lescure, especialista en malalties infeccioses de l’Hospital Bichat de París, durant una roda de premsa al Ministeri de Salut. “Està connectada a un pulmó artificial i a un sistema de circulació extracorpòria amb l’esperança que pugui superar aquesta fase”, va afegir. Segons va precisar Lescure, la dona té més de 65 anys i pateix patologies prèvies, com asma, una condició considerada factor de risc important. Els epidemiòlegs que segueixen el cas han expressat prudència mentre esperen els resultats de la seqüenciació completa del virus per descartar una possible mutació amb més capacitat de transmissió. 

“No es pot excloure que estiguem davant d’una variant mutada”, va advertir el doctor Lescure. Les anàlisis es duen a terme actualment en laboratoris de Zuric i París, tot i que el viròleg Olivier Schwartz, de l’institut Pasteur, va apuntar que, per ara, “no s’han detectat canvis significatius”. Aquestes manifestacions se sumaven a les que va fer dimarts la ministra francesa de Sanitat, Stéphanie Rist, que va reconèixer que encara no sabia si la soca d’hantavirus que va provocar el brot de l’Hondius havia mutat, tot i que al mateix temps va assegurar que estaven “força tranquils”. “Hi ha aspectes d’aquest virus que encara desconeixem. Encara no disposem de la seqüenciació completa, fet que ens impedeix afirmar amb total certesa —tot i que fins ara mantenim una certa tranquil·litat— que el virus no hagi mutat”, va declarar Rist davant l’Assemblea Nacional. 

La variant segueix sent l’andina

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) va assegurar que no hi ha indicis que la soca d’hantavirus detectada al vaixell sigui inusual, més enllà del lloc on s’ha produït el brot. Els casos s’han relacionat amb la variant andina del virus, i les autoritats sanitàries han mantingut contactes amb l’Argentina, on un brot provocat per aquesta mateixa soca es va donar per finalitzat el 2019. L’OMS assegura que dels 11 casos confirmats com a positius, “vuit han estat confirmats per laboratori com a infeccions pel virus dels Andes (ANDV), dos es consideren probables i un altre continua sent inconcloent i està pendent d’anàlisis complementàries”, va detallar l’organisme. 

Davant les especulacions de què el brot d’hantavirus pogués mutar o que es tracti d’una variant més contagiosa o perjudicial que la d’Andes, ja coneguda, el Centre Europeu per a la Prevenció i Control de Malalties (ECDC) ho va descartar aquest dimecres. “Els virus poden mutar amb el temps, però ara mateix no hi ha cap element que indiqui que aquest hagi mutat o s’hagi tornat més contagiós. El que observem des del punt de vista epidemiològic i microbiològic apunta que està actuant de la manera habitual”, va afirmar en una roda de premsa a Estocolm Andreas Hoefer, expert del Centre Europeu per a la Prevenció i el Control de Malalties (ECDC). La variant andina de l’hantavirus és l’única de la qual es té constància que pot transmetre’s entre persones, un fet que ha augmentat la preocupació entre la població. En els casos més greus, aquesta soca pot arribar a tenir una taxa de mortalitat de fins al 40 %. Ara mateix, però, l’OMS situa la letalitat d’aquest brot concret en un 27 % en aquesta fase inicial.

El positiu del Gómez Ulla, estable

Pel que fa als 14 passatgers espanyols que es troben aïllats en l’hospital Gómez Ulla, han passat la quarta nit sota vigilància. El cas de la persona que va donar possitiu en hantavirus, un home de 70 anys, segueix sense canvis, es troba estable des que se’l va tractar amb oxigenoteràpia després que presentés febrícula i certa dificultat respiratòria. L’home està responent de manera favorable al tractament mèdic i, segons ha informat Sanitat, la seva evolució és positiva. La resta dels ingressats a l’hospital militar es troben bé i asimptomàtics. Pel que fa a la dona de 32 anys ingressada a Alacant per un possible contagi, la Conselleria de Sanitat ha informat que la tercera prova PCR ha donat negatiu. D’aquesta manera, deixa de ser considerada un cas sospitós i passa a estar catalogada com a contacte estret. 

A França, a banda de la dona que segueix en estat greu a l’UCI, els altres quatre internats en el mateix hospital segueixen donant negatiu i no presenten cap símptoma. A Itàlia, les autoritats sanitàries han informat que quatre persones que estaven sota observació han donat negatiu, entre elles una turista argentina hospitalitzada a Messina per una pneumònia. El Ministeri de Sanitat italià ha detallat que la resta de casos monitorats corresponen a un ciutadà de Calàbria, un turista britànic que havia coincidit en un vol cap a Sud-àfrica amb una neerlandesa morta posteriorment per hantavirus després d’haver viatjat al MV Hondius, i una acompanyant del britànic amb qui es va reunir més tard a Itàlia. A la Gran Bretanya, sis persones, que formen part de la vintena de passatgers evacuats del MV Hondius, van abandonar aquest dimecres l’hospital on es trobaven fent quarantena per continuar l’aïllament als seus domicilis, segons va informar l’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit (UKHSA). Pel que fa als Estats Units, un pacient que havia mostrat símptomes lleus d’hantavirus va donar negatiu dimecres i es manté en una unitat de biocontenció a l’estat de Giorgia. Aquest pacient és una de les 18 persones que són monitorades en centres mèdics del país després d’haver estat evacuades del vaixell. Un altre home, un oncòleg que viatjava a bord del creuer i que es va presentar voluntari per ajudar a atendre a altres passatgers, es troba aïllat a una unitat de biocontenció a Nebraska.

L’Hondius atracarà a Rotterdam dilluns

D’altra banda, La companyia Oceanwide Expeditions, propietària del MV Hondius, continua supervisant la travessia del vaixell cap a Rotterdam, als Països Baixos. A bord romanen un total de 27 persones —25 membres de la tripulació i dos integrants de l’equip mèdic— no presenten, de moment, cap símptoma relacionat amb l’hantavirus. “Els dos professionals sanitaris continuen fent seguiment de l’estat de salut de tots els ocupants durant la resta del trajecte”, assegurava la companyia aquest dimecres. En el mateix comunicat, Oceanwide Expeditions informa que està previst que l'MV Hondius atraqui a Rotterdam dilluns 18 de maig. “Quan arribi al port, s’activarà un desembarcament gradual i totes les persones hauran de seguir els protocols de quarantena establerts per les autoritats neerlandeses”, va afegir la naviliera.