La variant òmicron ha colpejat al personal de les grans aerolínies i ha provocat la cancel·lació de gairebé 5.000 vols a tot el món durant la nit de Nadal i Nadal, quan milions de persones viatgen per a reunir-se amb les seves famílies. A les 11.00 hores, ja s'havien suspès 4.900 vols la nit de Nadal i Nadal, mentre que 15.837 havien sofert retards d'última hora, d'acord amb l'empresa estatunidenca Flight Aware, especialitzada en proporcionar dades en temps real sobre el trànsit aeri. 

Més d'un quart dels vols cancel·lats durant la nit de Nadal i Nadal tenien com a destí o punt de partida Estats Units, on els casos han crescut un 50% en l'última setmana després de l'irresistible avenç de la variant ómicron. La nit de Nadal, és un dels dies amb més trànsit aeri de l'any, i ja va començar amb la suspensió de centenars d'itineraris; però la situació va empitjorar a mesura que avançava la jornada i, per Nadal, grans aerolínies estatunidenques, com a Delta i United, van anunciar més cancel·lacions. En un comunicat, la companyia Delta ha detallat que estava "esgotant totes les opcions i tots els recursos", inclosos canvis de ruta, la substitució d'avions i el canvi de tripulacions, per a cobrir les operacions que tenia programades.

L'òmicron a les tripulacions

Una portaveu de la companyia aèria United, Maddie King, ha explicat aquest dissabte que l'augment de contagis per l'òmicron als Estats Units està tenint un "impacte directe" en les tripulacions de vol i la resta del personal de la companyia, que ha de quedar-se a casa per a recuperar-se de la malaltia i no contagiar a uns altres. En aquesta línia, Delta ha atribuït les cancel·lacions a l'òmicron, però també a les condicions meteorològiques amb tempestes de neu que amenacen a l'oest dels EUA, des de l'estat de Washington fins al sud de Califòrnia.

D'altra banda, altres aerolínies estatunidenques com American i Southwest han assegurat que estan operant amb normalitat i que no han patit gairebé cap cancel·lació. Altres aerolínies internacionals com la China Eastern i Air China, així com l'aerolínia de baix cost indonèsia Lion Air i l'estatal Air Índia també han deixat a milers de passatgers en terra durant la nit de Nadal i Nadal, segons Flight Aware.

Pols entre directius i sindicats

Darrere les cancel·lacions s'amaga un pols entre els directius de les grans aerolínies i els sindicats. El grup de pressió Airlines for America, que representa a Delta, United i American, es va anticipar als problemes enviant un carta aquest dijous a la directora dels Centres per al Control i Prevenció de Malalties (CDC), Rochelle Walensky, per demanar la flexibilitat de les directrius de la institució sobre el període d'aïllament que han de complir els qui hagin estat exposats al virus.

Actualment, els CDC aconsellen un aïllament de 10 dies, mentre que Airlines for America demana que sigui un màxim de cinc. En resposta, el sindicat dels auxiliars de vol, conegut com AFA, va demanar a Walensky en una altra carta que es mantinguin els deu dies d'aïllament i va considerar que qualsevol canvi en els protocols ha d'estar basat en la ciència, no en els problemes de personal.

Les grans aerolínies estatunidenques van rebre una ajuda pública de 54.000 milions de dòlars durant la pandèmia amb la condició que no podien acomiadar a ningú. No obstant això, el que van fer per a estalviar costos va ser reduir el personal amb baixes voluntàries o prejubilacions, de manera que quan la demanda de vols es va recuperar enguany, es van trobar que no hi havia suficients empleats per a cobrir totes les rutes.

 

Imatge principal: Pantalles de l'aeroport de Sant Francisco / EFE