Un grup de científics va decidir posar fil a l'agulla per investigar el paper de l'olor en l'aprenentatge i la memòria durant el son. Com a resultat de l'estudi, els autors van ser capaços de trobar que l'ús estratègic d'aromes durant l'aprenentatge i durant el son pot millorar el rendiment dels estudiants en els exàmens.

El que de manera resumida conclou l'estudi és que si olorem una aroma mentre aprenem coses noves i després dormim al costat d'aquesta mateixa olor, ens serà més fàcil recordar més endavant la informació que hem après.

Investigacions prèvies ja havien arribat anteriorment a una conclusió similar, però aquest últim estudi –publicat a la revista Scientific Reports– és un dels pocs que ho comprova en una situació de la vida real.

Encens

En paraules dels autors, "hem estat capaços de demostrar que l'efecte de suport de les fragàncies funciona de manera molt fiable en la vida diària i que es pot utilitzar de forma específica".

Mentre estem desperts, la informació ens arriba a través de cada un dels cinc sentits i en moltes ocasions, alhora. En aquell moment, el nostre cervell selecciona la informació més important i crea una imatge coherent del que succeeix al nostre voltant.

Una part de la selecció d'aquesta informació sensorial passa a formar part de la memòria a curt termini, i una altra part encara més petita d'aquesta es trasllada a la memòria a llarg termini, el que fa possible que ho recordem amb detall més endavant.

Els científics anomenen conversió al fet de què els detalls de la memòria del curt termini passi a forma part de la del llarg termini. I aquesta consolidació és fonamental a l'hora de construir records mentre estem dormint. Per això, la ciència estudia comprendre com influir i millorar la consolidació.

L'estudi

 

Per investigar si a través de l'olor es poden fixar millor els records, els científics van reclutar 54 estudiants de sisè de primària a Alemanya. Els van demanar a aquests participants que mentre estudiaven vocabulari d'anglès, tinguessin al seu costat unes varetes amb olor de roses. al costat d'ells mentre aprenien vocabulari d'anglès a casa. Una setmana més tard que comencessin a estudiar-ho, se'ls va posar un examen sobre la matèria.

La meitat dels estudiants van ser dividits en quatre grups experimentals. El primer d'ells el van formar nois que no s'havien exposat a cap aroma, en el segon van ajuntar aquells que havien estudiat amb l'aroma a roses i que en l'examen també el van tenir present. El tercer grup era el dels que havien estudiat amb l'olor de roses i totes les nits mentre dormien, però no se'ls va repartir l'aroma durant el test. I finalment els alumnes del quart grup el van formar els que havien estudiat el vocabulari amb l'aroma a roses i que a més havien dormit amb ell cada nit i l'havien tingut juntament amb ells durant l'examen a l'escola.

Fent olor

Els resultats van ser molt concloents. Els dels grups tercer i quart van treure notes clarament superiors als dels dos primers. Tant com un 30 per cent més que la resta dels seus companys.

Encara que els alumnes del grup 4 van obtenir unes qualificacions una mica millors que les del grup 3, la diferència no va ser gaire significativa. Per tant, els científics van poder deduir que l'exposició a l'olor de roses durant el son era el factor fonamental. Un fet que obre un important ventall de possibilitats en l'aplicació del descobriment en tasques de memòria en la vida real. Els investigadors confien que la troballa serveixi en el futur per a diverses tasques en les quals una bona memòria sigui decisiva per al seu acompliment.