La tornada a l'escola està generant molta controvèrsia en l'àmbit general, entre altres qüestions per la inseguretat que produeix el fet que milions d'estudiants vagin a compartir espai en els centres quan els rebrots continuen intensificant-se i no tenen aparences d'aturar-se en les pròximes setmanes.

Amb l'objectiu de donar les recomanacions sanitàries més encertades i intentar reduir el risc de contagi, l'Associació Nacional i Internacional d'Infermeria Escolar (AMECE) i l'Associació Científica Espanyola d'Infermeria i Salut Escolar (ACEESE), juntament amb l'Institut Espanyol d'Investigació Infermera i el CGE, han llançat un pla estratègic d'infermeria escolar per a la prevenció de la COVID-19 en els centres educatius i una guia de recomanacions per al reinici de les classes en els centres educatius.

Niño a l'aula

Als documents elaborats es plasmen les mesures de seguretat que s'haurien d'acatar en tots els centres per poder tenir una educació amb els menors riscos en aquesta nova realitat. Segons els infermers, "no podem posar en perill la salut no només dels més petits, sinó dels seus familiars per no aturar el problema des del principi i posar les mesures necessàries per a això. És imprescindible que, des de les autonomies, però també des del Govern central es posin tots els mecanismes a funcionar. Ens juguem moltíssim amb aquesta tornada a les classes i no es pot deixar res a la improvisació, ja que afectaria també a l'activitat laboral dels pares i per tant a l'economia en general".

L'educació, tal com es coneixia fins ara, ha de fer un gir de 180º. La comunitat educativa ha d'estar preparada per a la nova normalitat i les aules o la manera de fer les classes també han d'adequar-s'hi. A més, és necessari preveure situacions particulars com les escoles infantils o les d'educació especial. També caldrà fixar-se en les característiques pròpies de cada edat. Així, no serà el mateix tractar amb nens de 0 a 6 anys que amb adolescents.

"La població infantil presenta determinades característiques com la impossibilitat de controlar l'emissió de secrecions o d'adoptar mesures d'higiene personal que poden facilitar el contagi. Entre els adolescents de 12 a 18 anys ens trobem amb unes característiques inherents al seu procés maduratiu que els fan un grup d'especial vigilància", diu el pla estratègic.

També s'apunten a la necessitat de no oblidar les principals claus per evitar el contagi. Màscara, higiene de mans i distància física són els tres punts que més cal recalcar en aquesta tornada. Bé és cert que no en tots els àmbits serà possible dur-lo a terme, però en aquells en els quals no puguin respectar-se aquestes mesures, caldrà intentar implementar altres formes de prevenció com garantir i fomentar la ventilació freqüent de les aules i espais comuns o augmentar la neteja dels espais i objectes.

Niña a classe

Juntament amb totes aquestes regles, també s'ha d'engegar un protocol d'aïllament i tractament a possibles casos positius COVID-19, en el que apunten que les infermeres han de jugar un paper essencial. En el cas de detectar símptomes, ha de ser el tutor o professional que estableixi l'equip directiu el que acompanyi al menor fins a una sala d'aïllament, des d'on es farà una valoració d'aquests en una primera revisió i s'avisarà als serveis sanitaris i als seus familiars, indicant-los que han de contactar amb el centre de salut o on indiqui la Sanitat pública.

Finalment, s'ha de tenir present la possibilitat que el contagi per COVID-19 impliqui un estigma per a aquells menors que estan infectats i fins i tot per als que ja han passat la malaltia. Amb l'objectiu d'evitar aquesta estigmatització, es fa molt necessària l'educació per a la salut que realitzen aquestes professionals sanitàries.