Infermeres han denunciat un "infern" a les urgències de l'Hospital de Palamós, al Baix Empordà, per la saturació que hi ha durant els mesos d'estiu. En un comunicat d'aquest dimarts, el sindicat d'infermeria Satse ha assegurat que hi ha pacients amb patologies lleus que "acumulen esperes de 8 a 10 hores", mentre que les persones amb patologies més greus desborden els espais disponibles. És per qüestions com aquestes que han considerat que la situació és "extrema", alhora que han explicat que la falta de personal i d'espai són les principals mancances d'un servei que incrementa de forma important la pressió durant la temporada turística.
Les infermeres del sindicat han assenyalat que al llarg de l'any ja hi ha una situació tensionada, però que el tancament de llits i l'increment de població a l'estiu fan que el servei arribi al límit. Per aquest motiu, qualifiquen les urgències d'un "autèntic infern" tant per a pacients com per a professionals, i posen un exemple: "La nit passada hi havia 26 pacients a la sala d’espera i no tenim prou boxes d’urgències". "És un estrès diari, cada dia sabem que no donarem l'abast", lamenta la responsable sindical de Satse a l'Hospital de Palamós.
Ja fa anys que el sindicat d'infermeria demana un increment de la plantilla del servei d'urgències de forma estructural, ja que consideren que el que s'ha fet fins ara és totalment insuficient. A més, critiquen que l'hospital és massa petit per donar resposta a la demanda que hi ha. Al cap i a la fi, el principal motiu de la saturació que denuncien és l'increment de població en plena temporada turística —que a Palamós i a l'àrea d'influència del centre arriba a triplicar-se en els mesos d'estiu. A això cal sumar-li que la majoria de persones que van a segones residències són gent gran amb pluripatologies, fet que es tradueix en més temps i dedicació en cada atenció, segons les infermeres.
Per a més inri, des de Satse han lamentat que el desbordament ha arribat al límit aquest agost amb la decisió de la direcció de tancar onze llits. Tal cosa incrementa la saturació i el temps d'espera dels pacients, que el perceben com una desatenció. "Hi ha persones que exploten i arriben a cridar, amenaçar o insultar els professionals", relata la responsable sindical, que afegeix que el comitè d'empresa va advertir a principis de juliol que l'increment de personal era insuficient per a la demanda assistencial prevista, motiu pel qual ara insisteixen a la direcció que ofereixi més personal i recursos.
La versió de l'Hospital de Palamós
Per la seva banda, la direcció de l'hospital rebutjat les crítiques i ha assegurat que hi ha menys activitat que altres estius, i que sí que s'ha reforçat el servei amb més personal. Concretament, han afirmat que aquest estiu hi ha més personal a urgències amb un metge més el torn de nit, un infermer més durant les 24 hores i un auxiliar sanitari, a més dels reforços professionals que hi ha habitualment per a la temporada d'estiu. Pel que fa a l'espai, des dels Serveis de Salut Integrats del Baix Empordà (SSIBE) —que s'encarreguen de la gestió del centre— han recordat que s'ha passat de 31 a 38 punts d'atenció en el servei, tot i que han admès que a l'estiu hi ha molta demanda i que l'espai és limitat. El sindicat ha reconegut les millores fetes, però les veuen clarament insuficients.
La direcció de l'hospital també s'ha referit al tancament d'onze llits i ha negat que tal cosa suposi un problema en l'atenció, assegurant que en cap moment han faltat llits per fer ingressos que s'havien atès a urgències. Des dels SSIBE han insistit en la idea que l'activitat a urgències ha disminuït en comparació amb altres anys, i per això desmenteixen que la situació sigui tan preocupant com denuncia Satse. Segons dades del centre, el juliol d'enguany s'han atès menys pacients que el 2024, mentre que la complexitat dels pacients no s'ha incrementat en comparació amb altres anys. Pel que fa a la primera quinzena d'agost, l'activitat ha estat similar a la d'altres cursos. I han parlat sobre la nit d'aquest dilluns a les onze: hi havia 44 pacients i el temps d'espera era d'una hora i set minuts, de manera que no els consta cap cas que ningú hagi esperat deu hores per ser atesa —tal com ha relatat el sindicat.