En aquesta setmana s'incorporen a les aules més de 7 milions d'alumnes d'Infantil, Primària i Secundària en tot l'Estat espanyol, una xifra considerable la gestió de la qual en temps de pandèmia requereix enfrontar-se a situacions molt específiques, ja que és necessari exercir un control de l'expansió del virus a les escoles infantils, escoles i instituts.

Amb la vacunació en marxa per als majors de 12 anys i, previsiblement, en les setmanes vinents per als menors d'aquesta franja d'edat, l'Observatori d'Infermeria Escolar, juntament amb la Plataforma d'Organitzacions de Pacients (POP) i la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE), entre altres associacions de pacients, han fet una crida a les administracions sanitàries i educatives perquè regulin la figura de l'infermer i la infermera escolar, que adquireix una gran importància en la situació actual.

Els experts subratllen la importància de què les segones dosis dels majors de 12 anys i, una vegada que l'Agència Europea del Medicament ho permeti, es dugui a terme des dels centres educatius i sigui la infermera escolar la que s'encarregui de gestionar, preparar i administrar la vacuna, així com controlar possibles efectes adversos durant el procés amb el suport d'Atenció Primària.

Infermera

"Les infermeres escolars han estat sempre una figura clau en les escoles que compten amb ella per al maneig de malalties cròniques, educació per a la salut o promoció d'hàbits saludables, però en aquesta ocasió suposen un valor afegit a la campanya de vacunació. Una infermera pot vacunar un dia 80-100 nens, per la qual cosa traslladar el centre de vacunació a les escoles alleugeriria enormement la immunització dels menors", afirma Florentí Pérez Raya, president del Consell General d'Infermeria.

Així mateix, aquesta figura també pot ajudar en la conscienciació dels pares i mares perquè vacunin els seus fills, informant-los abans i després de la vacuna i convertint-se en un nexe comunicatiu amb els centres d'Atenció Primària per tramitar i organitzar la campanya.

A més del suport per al tractament de malalties cròniques, l'educació en la salut i l'atenció de possibles urgències durant la jornada escolar, aquesta figura s'ha de convertir en el professional encarregat de gestionar i controlar els possibles casos positius i brots que puguin sorgir en les escoles durant aquest nou any.

"Comptar amb un servei d'infermeria escolar permet, per exemple, acompanyar al menor en moments aguts de la malaltia, així com administrar el medicament que tingui planificat, si el requereixen, a través de professionals capacitats, de manera que no hagin de ser els pares els qui acudeixen al centre escolar, i més en una situació de pandèmia com en la qual es troba Espanya. Són una necessitat perquè les nenes i nens amb malalties cròniques puguin accedir a una educació plena i en igualtat de condicions i una oportunitat per a la comunitat educativa d'introduir la cronicitat com a part de la gestió de la diversitat en les escoles", afirma Carina Escobar, presidenta de la Plataforma d'Organitzacions de Pacients (POP).