Greenpeace ha criticat la "passivitat" i "lentitud" de les administracions públiques davant un problema "de primer ordre" com és la contaminació atmosfèrica. L'organització ha afirmat que els resultats de l'estudi impulsat per ISGlobal confirmen Madrid i Barcelona com a "punts negres" de la contaminació a Europa.

Greenpeace ha criticat també la "falta d'ambició" per a restringir el tràfic contaminant i especialment als polítics que han intentat derogar les mesures destinades a frenar els nivells de contaminació. Per contra, ha demanat "més ambició" amb mesures com Madrid Central o la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i altres mesures com més carrils Bus-VAO i reduir els estacionaments en superfície.

"Tot i els reiterats avisos de la comunitat mèdica i científica i de les amenaces de la Unió Europea per incomplir els límits de qualitat de l'aire, les grans ciutats continuen prioritzant un model de mobilitat basat en l'automòbil", ha lamentat el responsable de mobilitat de Greenpeace, Adrián Fernández. Ha criticat per exemple les campanyes polítiques contra Madrid Central o aquells que han "presumit de retirar els límits de velocitat a Barcelona".

Reduir el número d'automòbils

Per a l'organització ecologista, la recepta contra la contaminació és reduir el número d'automòbils a la ciutat prioritzant l'ús de transports sostenibles, amb més transport públic, espais per als vianants i vies ciclistes segures. Ha afegit que el descens de mobilitat a causa de la Covid és "una oportunitat per a reinventar les ciutats i evitar així que tornar a la 'vella normalitat', on la gent mor per respirar aire contaminat".

Madrid i Barcelona i les seves àrees metropolitanes es troben entre el top 10 de ciutats europees amb major mortalitat vinculada a la contaminació de l'aire que causa el diòxid de nitrogen (NO2), associat sobretot al trànsit rodat. En concret, encapçala la llista Madrid, seguida d'Anvers, Torí, París, Milà, Barcelona, Mollet de Vallès, Brussel·les, Herne i Argenteuil - Bezons.

Són dades d'un estudi publicat a The Lancet Planetary Health que ha estimat per primera vegada la càrrega de mortalitat atribuïble a la contaminació de l'aire en més de 1.000 ciutats europees. L'ha liderat l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), en col·laboració amb investigadors del Swiss Tropical and Public Health Institute i la Universitat d'Utrecht.

Si es complissin les recomanacions de l'OMS quant a la contaminació de l'aire per NO2 en totes les seves àrees en el cas de Madrid i la seva àrea metropolitana es calcula que s'evitarien 206 morts anuals mentre que en el de Barcelona (i també la seva àrea metropolitana) serien 82. Aquestes xifres contemplen únicament, però, les morts vinculades a un únic contaminant, que és l'NO2. Si ens fixem en les morts evitables si es compleixen els nivells de partícules fines marcats pel mateix organisme internacional, per exemple, varien: 1.297 a Barcelona i 689 a Madrid.

En el projecte, l'àrea metropolitana de Barcelona inclou les següents ciutats: Viladecans, Terrassa, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Sant Cugat del Vallès, Sabadell, Rubí, El Prat de Llobregat, L'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Cerdanyola del Vallès, Castelldefels, Barcelona i Badalona.