El Departament de Salut ha detectat un cas humà de grip porcina A (H1N1) a Lleida. Es tracta d’una malaltia respiratòria causada per un virus de la grip de tipus A que afecta principalment els porcs, però que es pot transmetre als humans per mutació o per contacte directe. Es tracta de la quarta infecció notificada d’aquest virus en persones a l’estat espanyol des del 2009. Experts de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), l’organisme estatal Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries (CCAES) i l’Agència de Salut Pública estan avaluant conjuntament el cas. Des de la conselleria remarquen que el risc per a la població d’infectar-se amb aquest virus és molt baix. Cal deixar molt clar que la variant porcina de la grip A no té res a veure amb el brot de pesta porcina africana que es va detectar a Collserola, que no afecta els éssers humans, tot i l'alta mortalitat que provoca entre els senglars i els porcs de granja. Es tracta d'un altre virus i les infeccions humanes per aquesta grip porcina A acostumen a ser lleus, tot i que algunes persones han presentat quadres més greus.
Sospita de transmissió de persona a persona
La Generalitat ha informat l'OMS de la detecció d'aquest cas de grip porcina entre humans, tot i que encara es desconeix la font del contagi. Es coneix que l'afectat resideix a Lleida i, segons informa El País, es tracta d'una persona de 83 anys que s'ha recuperat i que no ha tingut contacte ni amb porcs ni amb explotacions ramaderes. Això porta els tècnics a pensar que es tracta d'una transmissió de persona a persona del virus, el que ha encès les alarmes a escala mundial, donat que si arribés a ajuntar-se amb el virus de la grip humana, podria tenir un fort potencial de contagi pandèmic. Això podria succeir si un porc es contagia simultàniament amb els dos patògens, afirma el rotatiu. De fet, això va passar al 2009, quan una soca recombinada de virus porcí, aviar i humà va crear una pandèmia global. Aquella epidèmia va causar 330.000 morts en tot el món, tot i que finalment va ser menys virulenta del que es temia inicialment.
Les persones estudiades, asimptomàtiques i negatives
Salut ha enviat un comunicat, després que la notícia ja estigués en tots els mitjans de comunicació, en el que explica els detalls del cas. Insisteix que el risc per a la població "és molt baix" i explica que el Departament de Salut ha obert una investigació completa amb l’activació dels circuits de vigilància epidemiològica, microbiologia i comunicació institucional arran de la detecció d’un cas humà de grip porcina A (H1N1). Ni la persona atesa ni els seus contactes directes van tenir exposició prèvia a porcs o granges d’animals, ni tampoc a altres possibles transmissors animals. Totes les persones estudiades van ser asimptomàtiques i les analítiques han sortit negatives. Alhora, s’han descartat possibles errors o contaminacions en la presa de mostres del cas.
La persona infectada pateix malalties cròniques i havia acudit a l'hospital el 30 de gener a visitar-se per una altra patologia i no tenia símptomes respiratoris gripals. El cas es va comunicar, el 13 de febrer, a l’organisme estatal Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries (CCAES), que al mateix temps ho va transmetre al centre de referència de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Així, es va assegurar la notificació internacional i l’alineació amb els circuits d'alerta global. El cas ha passat a estar sota seguiment epidemiològic actiu a escala estatal i l’alerta és compartida regularment amb totes les autoritats de salut pública. Actualment, s’està avaluant conjuntament el cas entre experts de l’OMS, el CCAES i la Secretaria de Salut Pública.
El secretari de Salut Pública de la Generalitat, Esteve Fernández, dona més detalls a El País, on explica que la detecció del cas va ser el dia 11 de febrer. "Va ocórrer en el marc de la vigilància epidemiològica dels virus gripals en un pacient resident a la província de Lleida que havia acudit a un centre sanitari per altres malalties". Fernández també explica que es van descartar possibles errors o contaminacions en la presa de la mostra i que, donada "l'excepcionalitat del cas", Salut ha revisat minuciosament totes les fases del procés diagnòstic, des de la presa de mostra a urgències fins a la seqüenciació, per descartar qualsevol error o contaminació", explica Fernández. Per això, admet que els investigadors creuen que el pacient es va contagiar d’una altra persona asimptomàtica que, al seu torn, havia contret el virus d’un porc o d’una tercera persona. Els estudis realitzats no han detectat més casos a la zona de Lleida ni cap augment de les infeccions respiratòries.
Com es contagia?
En l'esmentat comunicat, Salut informa que els subtipus de virus de la grip A porcina (H1N1, H1N2 i H3N2) circulen en poblacions porcines de tot el món i, "ocasionalment, poden infectar els éssers humans". La majoria dels casos humans "són per l'exposició a porcs infectats o ambients contaminats". Aquest cas detectat ara és el quart a Espanya notificat fins ara des de l’any 2009, i el darrer també s'havia detectat a Catalunya en el 2024. Les infeccions humanes per aquests virus solen ser lleus, amb transmissió limitada i no sostinguda entre persones, tot i que alguns casos han desenvolupat una malaltia més greu. La valoració del risc per a la població es considera molt baixa.
Quins símptomes té?
Els símptomes són similars als de la grip humana estacional i apareixen entre un i quatre dies després de l'exposició al virus. La grip A d'origen porcí pot provocar febre (en alguns casos pot provocar febre alta superior als 39 graus), tos, mal de coll, dolors corporals, fatiga i mals de cap, símptomes similars a la d'una grip comuna però potencialment més greu, i el risc és major en persones vulnerables. En els porcs, pot causar avortaments o complicacions bacterianes secundàries. La vacunació és clau a les granges, juntament amb mesures de bioseguretat; en humans, es tracta com una grip estacional amb antivirals.
