La indústria cosmètica mou més de 250.000 milions d'euros a tot el món. És sens dubte un dels grans negocis a nivell global i les perspectives són molt positives, amb un creixement del voltant del 4% anual i una clientela cada vegada més obsessionada amb la seva imatge.

La indústria cosmètica mou més de 250.000 milions d'euros a tot el món

cosmetica - pixabay

Segons els experts, el públic cada vegada es decanta més per productes de cosmètica associats a una imatge natural i l'orgànica, especialment als mercats clau: el nord-americà i l'europeu. Per això els fabricants centren el seu màrqueting a vendre productes respectuosos amb el medi ambient i que en la seva fabricació facin servir components naturals. I tot i que encara el públic és majoritàriament femení, cada vegada són més els homes que s'afegeixen a aquesta tendència.

Ara bé, si donem un cop d'ull als principals reclams de la indústria cosmètica... quants d'ells tenen a veure més amb el màrqueting que amb la realitat? El Reglament europeu de cosmètics, que va entrar en vigor el juliol del 2013, abordava la regulació en la informació de les propietats dels productes, perquè fins aleshores als fabricants només se'ls demanava que els cosmètics fossin segurs. En el nou es prohibeix enaltir virtuts o propietats si no estan demostrades, però continua sent força comú trobar reclams com els següents que, avui dia, són impossibles d'aconseguir amb un cosmètic:

1. Resultats immediats

Són molts els productes que es venen amb la promesa d'aconseguir un efecte immediat: ampolles de bellesa, il·luminadors, tractaments efecte lífting, minimitzadors de porus... El cert és que es poden comprar productes que proporcionin un augment temporal de la humitat o tenir un ràpid efecte reafirmant, però aquests resultats, a tot estirar, duren 24 hores. Encara que el més normal és que no passin de 12.

2. Reafirmant

Bona part dels compradors –al voltant del 70%– són majors de 40 anys. Això vol dir que un dels seus principals objectius és lluitar contra la pèrdua de fermesa de la pell, que a aquesta edat s'accelera. El cert és que una crema per si mateixa no pot oferir ajuda per mitigar la flacciditat del derma. Sobretot quan aquesta ja ha començat el seu procés d'empitjorament. És impossible, per tant, aconseguir ni efecte lífting, ni efecte làser, ni efecte bòtox.

3. Antienvelliment

La ciència encara no ha estat capaç de revertir el procés d'envelliment de l'organisme. Els cosmètics poden augmentar la hidratació i reduir temporalment l'aparició de línies molt fines, però les arrugues pronunciades i els plecs de la pell no es poden corregir amb l'aplicació d'una crema. I si ho fes, si aconseguís canviar l'estructura de la pell, seria un medicament i no un cosmètic.

4. Ingredients exclusius

És també molt típic de la indústria cosmètica vendre productes amb ingredients exclusius que aconsegueixen efectes gairebé miraculosos. És el cas de les proteïnes de seda o el caviar, que en cap cas no poden ser absorbides per la pell.

Com recorda l'Acadèmia Americana de Dermatologia, ara com ara els dos productes antienvelliment que poden resultar més efectius en la lluita contra l'envelliment són les cremes hidratants i els protectors solars. I es poden trobar bons exemples d'ells per menys de 20 euros.