La direcció de la Residència Municipal Fort Pienc va intentar amagar els resultats dels tests de coronavirus a les famílies dels residents. Així ho han explicat a ElNacional.cat familiars de les persones internades i treballadors, els quals han mostrat el seu malestar per la manera com s'està gestionant la crisi del coronavirus en aquest equipament propietat de l'Ajuntament de Barcelona i gestionat, des del juny del 2019, per Sacyr Social.

Diversos membres del personal del centre que han demanat mantenir l’anonimat per por a represàlies afirmen que els gerents de la residència els van prohibir avisar les famílies que els resultats dels tests ja estaven disponibles.

Així mateix, afirmen que no se’ls va comunicar quins eren els pacients infectats per coronavirus fins dos dies després d’obtenir els resultats, posant en risc la seva salut i la de la resta de pacients, i que no es va separar els malalts de coronavirus de les persones sanes fins quatre dies després que els resultats arribessin. A més, mantenen que les famílies només han rebut informació perquè els mateixos treballadors els han animat a pressionar la direcció.

Treballadors alertant els familiars

"Jo vaig saber que els resultats de la meva dona ja estaven perquè el dimecres 22 d’abril em va trucar un treballador pel seu compte i em va explicar com aconseguir-los a través d’internet amb La Meva Salut (portal online del sistema sanitari català). Per part del centre no vaig tenir cap comunicació oficial fins dijous 23, tot i que vaig trucar tres cops a direcció", diu el marit d'una de les internes.

Explica que els gerents de la residència els han donat molt poca informació des del principi de la crisi i que la comunicació amb ells s'ha reduït a la mínima expressió des de principis d'abril, quan van començar a arribar crítiques per la seva gestió. "Mai ens van dir que hi hagués cap persona infectada i de cop van començar a arribar correus de familiars de residents que s'havien infectat alertant de la situació i acusant els gerents de mentir", explica.

Ordre de no informar

"La meitat dels resultats va arribar dimarts 21 i la resta ho va fer dimecres 22. Dimarts van començar a trucar-nos famílies que sabien com estaven els seus parents perquè havien vist els resultats de les proves al sistema La Meva Salut i que demanaven explicacions de la residència, que no els havia comunicat res. Dimecres vam rebre l’ordre de no informar a les famílies i vam decidir animar-los a fer pressió”, diu un dels treballadors de la residència.

La germana d'una altra de les internes també confirma que el centre no li va comunicar res fins dijous i que va ser l'Associació de Familiars qui va informar-la de la realització dels tests als pacients. "Vaig rebre un correu de l'Associació i vaig intentar que em donessin el resultat de la meva germana, però em van informar que no me'l podien facilitar per raons de privacitat. Vaig comunicar-ho a l'Associació i l'endemà [dijous 23] em va trucar una treballadora per dir-me quin era el seu estat", assegura.

Per part seva, ella també es queixa de la manca d'informació sobre la situació general de la residència, que només els ha explicat la situació "a misses dites". "Jo vaig visitar la meva germana fins al darrer dia que vaig poder fer-ho i a partir d'aleshores res, em pensava que anava tot bé i, de cop, comencen a arribar aquests correus electrònics horrorosos i em vaig començar a preocupar molt", diu. Ho subscriu la filla d’una altra de les internes, que aclareix que ella només va saber que a la seva mare li anaven a fer el test gràcies a la seva relació personal amb una de les infermeres.

En perill el personal

"Està sent molt estressant, ho estem passant molt malament", lamenta un altre dels treballadors amb qui hem pogut contactar. Segons ell, si la residència ha evitat donar la informació a les famílies, ha estat per evitar que hi hagi "rebombori" i critica la seva gestió per posar la plantilla i els residents en risc. Explica que no van saber quins pacients tenien Covid-19 fins divendres 24 d’abril i no s'han pogut protegir de manera adequada a l'hora de tractar amb ells, ja que els EPI disponibles al centre són escassos, fet que els ha obligat, a ell i als seus companys, a reutilitzar el material durant més d’una setmana per manca de mascaretes FFP3. “Abans que separessin els pacients visitàvem totes les habitacions, tant de persones sanes com d'infectades (no sabíem qui era qui), amb els mateixos EPI”, afegeix.

La situació també es veu agreujada per la contractació de personal no qualificat arran de les baixes per malaltia d’alguns membres de la plantilla. “Et trobes amb persones que no han fet mai aquesta feina i que entren sense formació específica en aquesta situació. Ells estan especialment exposats”, assegura.

Qüestió de protocol

Malgrat que hem contactat amb la direcció de la residència per recollir la seva versió, la direcció ha declinat contestar les preguntes d'ElNacional.cat i ha delegat les seves respostes en el departament de Premsa de l’Ajuntament de Barcelona. Des d’aquest organisme s’ha justificat l’endarreriment en la reubicació dels residents per una qüestió de protocol i s’ha garantit que s’han seguit les directrius del CAP de referència. Així mateix, mantenen que cap membre del personal ha estat en cap moment sense EPI, però no han aclarit si han hagut de ser reutilitzats.

Pel que fa a la comunicació dels positius, expliquen que els resultats van arribar de manera esglaonada i que la comunicació s’ha anat fent cas per cas a mesura que els anaven obtenint. Així mateix afirmen que la responsabilitat de comunicar els positius és del CAP de referència, malgrat que el protocol de la Generalitat atorga aquesta responsabilitat, en primer lloc, a “l’equip sanitari residencial o en el seu defecte l’equip d'atenció primària”. A banda, les famílies de residents positius en Covid-19 asseguren que no han parlat en cap moment amb el CAP, només amb el personal de la residència.

Seguim totes les notícies i el minut a minut sobre el coronavirus i les seves afectacions a Catalunya, Espanya i el món.