Carregant...

L'expresident del govern espanyol José Luis Rodríguez Zapatero ha reconegut davant el jutge de l'Audiència Nacional que "no conserva" cap justificant ni documentació" de les joies que van comissar-li en el seu despatx i que assegura que van ser un regal personal del rei de l'Aràbia Saudita el 2007. La defensa de Rodríguez Zapatero ha presentat un recurs d'apel·lació, segons ha avançat Efe aquest dimecres, contra la negativa de l'instructor José Luis Calama a enviar una comissió rogatòria a l'Aràbia Saudita sol·licitada per l'expresident socialista per a aclarir l'origen de les joies localitzades per agents en una caixa forta en el seu despatx el maig passat. A més, el jutge Calama, que investiga l'exlíder del PSOE per tràfic d'influències en el rescat de Plus Ultra, ha ordenat als investigadors que aclareixin qui és l'autor d'aquestes peces, després de demanar la documentació a l'expresident.

En l'escrit, el lletrat reconeix que Rodríguez Zapatero "no conserva en el seu poder cap element perifèric del mateix regal, que tampoc va tenir mai una espècie de rebut o resguard d'aquell lliurament, ni conserva els estotjos de les joies, ni certificat o cap documentació relativa a aquests objectes". Afegeix, però, que "aquestes manifestacions no es poden considerar estranyes, especialment si es té compte no sols el context en què es va produir el lliurament, sinó especialment que han transcorregut dinou anys des d'aquell moment".

L'autor de les joies

En un segon informe encarregat pel jutge, la joieria Yanes valora en 1,02 milions d'euros les peces confiscades a l'expresident socialista i apunta com a hipòtesi "molt probable" que fossin d'origen asiàtic, i per això descarta que sigui del país saudita. En concret, l'informe de Yanes assenyala que "la valoració identificativa" de les joies "aporta un element important, que és un punxonament molt específic present en totes les peces".

"Si bé en ell es reflecteix la llei del metall com 18K, aporta a més una lletra T (d'especial disseny) inclosos en un rectangle amb els extrems arrodonits, imatge que, amb una recerca exhaustiva en l'àmbit internacional, podria conduir al fabricant d'origen", va explicar Yanes. Per això, l'instructor ha ordenat ara a la Guàrdia Civil que identifiqui l'autor i, si cal, que demani la col·laboració de l'Europol i la Interpol.

L'instructor, seguint el posicionament de la Fiscalia Anticorrupció, qüestiona que Rodríguez Zapatero guardés aquestes joies en el seu despatx i no les entregués a Patrimoni de l'Estat, com és habitual en aquests casos, i tal com va fer durant el seu mandat al capdavant del govern espanyol.