Uber, Cabify i Bolt a Espanya han fet una pas endavant davant l'aprovació del decret Anti-VTC que el Govern aprovarà amb el suport del PSC i d'En Comú Podem i que representarà una victòria per als taxistes en la seva guerra particular contra les plataformes. Les dues principals associacions del sector de la VTC, UNATO i Feneval, han demanat a la Comissió Europea que obri un procediment contra el Govern per una norma que qualifiquen de posar "en risc de desaparició" del sector a Espanya i que pot atemptar contra la legislació comunitària. El text de llei que proposa el Govern va ser presentat a principis del mes de juliol i es debat aquest dimecres al ple del Parlament, permet a les VTC operar a Catalunya sempre que portin domiciliades en la comunitat autònoma un mínim d'un any i que el vehicle mesuri un mínim de 4,90 metres, entre altres requisits, i sense possibilitat de circular buscant clients. El decret llei, d'aprovar-se estarà vigent dos anys prorrogables per dos més. 

Amenaces contra el sector

Les associacions han presentat un escrit a la comissaria europea de transports, Adina Vălean, en el qual denuncien que "tant les autoritats nacionals com regionals estan adoptant mesures que, combinades, són una amenaça imminent per a la continuïtat del PHV en la majoria de regions, especialment a Catalunya". En la mateixa carta, també critica el govern espanyol, als quals acusen d'ignorar sistemàticament les recomanacions de la Comissió Europea sobre el funcionament i el transport local sostenible de passatgers sota demanda i de "no haver-hi eliminat les restriccions desproporcionades". 

Alhora les plataformes VTC també estan pendents de la Justícia.  A Espanya, el Suprem ha de decidir sobre la legalitat i la competència de les restriccions de les VTC. Per aquesta resolució és clau el dictamen del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que té programada la vista oral el 5 d'octubre de 2022 que té plantejada des del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) sobre la regulació de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) sobre la VTC. 

Gairebé 4.000 VTC desapareixeran

Des del sector estimen que gairebé 3.000 de les 4.000 VTC que hi ha a Catalunya desapareixeran. Molts d'aquests es van veure obligats a deixar l'activitat des que es va establir l'obligatorietat de reservar amb 15 minuts d'antelació, això va provocar que Uber deixés Barcelona, tot i que després va tornar a treballar amb els taxis. A aquest fet també se li ha de sumar la caiguda de la demanda que es va experimentar durant la pandèmia, que va provocar que moltes de les subcontractes a les que acudien Uber i Cabify reorganitzessin els seus recursos. 

Les associacions recorden que l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha emès recentment, un informe en el qual conclou que el Decret llei 9/2022 és contrari al dret de la competència i marca uns requisits "contraris als principis de la bona regulació dels mercats". A més, va assenyalar que "en termes de legalitat, es considera que existeixen riscos que les disposicions puguin ser contràries a la llibertat d'establiment consagrat en l'article 49 de Tractat Europeu".